maanantai 17. syyskuuta 2018

Millainen puutarhuri olet.


Millainen puutarhuri olet ?

Sain haasteen Pieni tarina blogista Pipeltä ja
Pale red rose Katjalta
kiitos teille .
En laita tähän koko haastetta . Haasteen pohjan löydät 
Pauliinan blogista Kukka ja kaali. 
Hän on myös alullepanija tähän haasteeseen. Valitsin vapaamuotoisen osan .




Puutarhan suunnittelu. 

Minä todella suunnittelen päässäni ne yöt kun en saa nukuttua. Paikat kun särkee tämä on hyvä itsehoitolääke .




Ostokset .

Ostoksia kasvien osalta teen maltillisesti , alet huomioon ottaen. 
Kolme kertaa olemme tehneet matkan Viroon puutarhamessuille ja tuonut 
 kyllä aika reippaasti kasveja mukana . Ja jotain on tullut ostettua jokavuotisen Helsingin messun antimista .




Työkalujen säilytys. 

Nyt tultiin siihen kysymykseen mistä en mielelläni puhuisi . Johtuen tasan siitä että 
pisteitä ei tästä heru. Vaikka toisaalta ei niitä tässä jaetakkaan .Onhan meillä niille paikkakin olemassa. Mutta minä jätän ne mihin ne sattuu kädestä putoamaan. Minusta on turhaa viedä ne pois kun seuraava päivänä niitä kuitenkin tarvitsee. Kummallista kun käyttäydyn kotihommissa ihan erilailla. Kotona petaan petimmekin joka aamu vaikka illalla sen taas aukaamme. No sitten minä ihmettelen  mökillä että mitä se kastelukannu tuolla tekee . Tai täälläkö taas on ne mun yhdet hanskat. Mihin ihmeeseen minä kuokan jätin ? Hei kuule oletko sattunut näkemään.. ...




Minä hyötytarhurina .


Sitä minä olen ajatellut tässä jo muutamina öinä , että ensi vuonna. Kiitos teidän ihanaa satoa katsellessa. Olen suunnitellut lisätä kasvulaatikoita ja itseasiassa koko homman senkohdalta uusiksi. Muuta hyötykasvia en aio lisätä. Meillä on mustaherukkapensaita 10 kpl , punaisia 4 kpl, vihreitä, 2 kpl.  karviaisia 3 kpl, pensasmustikkaa 6 kpl, raparperiä , mansikkaa n. 90 tainta, mesimarjaa , parsaa ja vadelmaa n.10 metriä, karhunvattua , kirsikkapuita  2 kpl , luumua, 5 kpl , omenia, 4 kpl ja yksi päärynäpuu. Osan marjapensaista jo annettiin pois kun olivat pienempiä.





Kitkeminen. 

Siihen minä panostan todella paljon vaikka välillä muristen.
Kanttauslapionkin ostin muistaakseni viime vuonna .Tämä vuonna sain sen nostettua eteiseen . Siinä on hintalappukin vielä irrottamatta .
Ehkä ensivuonna saan sen nostettua jonkin kanttausta tarvitsevan reunuksen eteen . Jotenkin se ei sovi minun käteen. Onkohan se kädessä vikaa?





Puutarhapuuhat.

Puutarhan perennapenkkien teko on minun heiniäni ja samoin muu puutarhan hoito. Mies rakentaa mökin laajennusta tai korjaa vanhaa . Auttaa tarvittaessa. Minun käteen sopii hyvin lapio ja talikko . Hikinauhaa päässä kaipaan kun silmät alkaa kirvelemään tai linssien sisäpuolelle tippuu pisaroita . Olen jonkinverran allerginen, mutta en työlle ja nenänkin voin hätätapauksessa niistää vaikka hihaan. Yhden nenäliinan puuttuminen ei tahtia hidasta, tätä ei nyt keskeytetä.




Puutarhantyyli.

Minulla ei ole mitään tyyliä sillä mennään miltä tuntuu .

Ja se tuntuu usein erilaiselta kuin viimevuonna.





Kasvivalikoima.

Kasveja olen vähän harventanut, samoja lajeja myöskin yhdistellyt yhtenäiseksi ryhmiksi. Lajeja mitkä levivät hurjasti olen alkanut poistamaan kokonaan. Mutta havuja olen lisännyt joka vuosi.




Minä ja sää.

Olen aina melkein sinut sään kanssa . Olemme opettaneet omia poikiakin pienenä että se on vain pukeutumiskysymys .





Suhtautuminen vuodenaikoihin.

Minä pidän kaikista vuodenajoista, mutta kuukausista tammi- helmikuu on usein pitkiä. Mutta onhan ne kivuliaat yöt milloin voi suunnitella uutta ihanaa kevättä.






Tässä oman näkemykseni antaen .

Tämä haaste on tainnut kiertää jo monissa blogeissa joten mukaan vaan kaikki halukkaat . Voit löytää todellisen minäsi.

Tervetuloa  Virpi ja Timo lukijaksi .


Mutta tällaista tällä kertaa.




39 kommenttia:

  1. Olipa hieno postaus. Sinulla on monipuolinen, runsas, antaumuksella laiteltu ja kasvatettu puutarha. Se on ihan valtava. Ei tule koskaan valmiiksi kun aina riittää kitkettävää ja harvennettavaa vähintäänkin. Tuo kannattaakin muistaa että kun pukeutuu sään mukaan pärjää aina. Meikätytteli on muuten aika mukavuudenhaluinen ja laiska, lyhytjännitteinen puutarhuri, helppohoitoisten kasvien kaveri, mutta työkalut vien aina paikoilleen. Kerroit tosi hassusti tuosta puolestasi 😀Vaikka ehkä tarkoitit vain kastelukannuja ja hanskoja. Joka tapauksessa erittäin kiva teksti plus kuvat 🌹

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle ja en minä tarkoittanut ainoastaan kastelukannuja tai käsineitä. Mutta ei voi olla täydellinen 😈.

      Poista
  2. Olipa mukava lukea Sinusta puutarhurina. On samanlaista ja erilaista. Tuo tyyli asia on hauska.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle sanoistasi ja tyyliä on yhtä monta kuin lyyliä.

      Poista
  3. Ai miten nautittavasti, kivasti ja hymyn huuliin nostattavasti vastasit haasteeseen. Löysin tekstistäsi myös joiltakin osin itseäni.
    Mukavaa viikon jatkoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle sanoistasi ja me olemme samanhenkisiä me puutarha ihmiset . Mukavaa viikon jatkoa myös sinne.

      Poista
  4. Oikein näpsäkkä puutarhuri olet🍁🍁Mukavaa viikkoa sinulle

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle ja mukavaa viikkoa myös sinne.

      Poista
  5. Ihanasti kirjoitettu! Aurinkoista viikkoa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle ja aurinkoisia päiviä myös sinne.

      Poista
  6. Ai säkin olet rikki. Kipuhelvetissä sitä on aikaa suunnitella vaikka mitä!
    Meillä saa kaikki kasvaa, rehottavia supistetaan, eikä meillä kitketä, koskaan. Meillä käytetään katetta kaikkialla. Sanomalehtiä, ruohoa leikkurin läpi käyneenä ja sitten oksasilppurin läpi mennyttä tavaraa.

    Kaikkea hyvää sulle sinne!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläkin käytetään katetta pensaiden alla ja sanomalehtiä mutta vielä en ole päässyt tohon pisteeseen että kitketä ei koskaan. Hienoa.

      Poista
    2. Meillä on ihan liikaa nurtsia, siks saahaan katetta muille kasveille kuin marjapensaille. :)

      Poista
    3. Se onkin valtavan hyvää myös lannoitus mielessä. Kiitos sinulle.

      Poista
  7. Kivat vastaukset, tosi puutarhuri, kun taimiostoksilla olet Virossa asti ollut jo monta kertaa. Ja aikamoinen hyötytarhuri myös!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyötytarhurina olen vasta-alkaja ainakin juureksien kohdalla. Mutta kiitos sinulle .

      Poista
  8. Kiva haaste. Vastauksesi ovat hyvin kirjoitettu ja vielä kauniit kuvat silmänruokana.
    Toivon sinulle uusia ideoita, mutta kivuttomia öitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haaste oli kiva ja myös kiva toteuttaa . Kiitos sinulle.

      Poista
  9. Ihana postaus! Jaan kanssasi tuon työkalujen sijantijutun. Vain talvella mulla on työkalut oikeassa paikassaan. Koko kesän ne roilaavat ympäri tonttia ihan melkein itsekseen.

    Liikaa leviävät ovat saaneet huutia tälläkin tontilla, sillä olen oppinut arvostamaan paikallaan pysyviä kasveja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle tosiaan talveksi minullakin työkalut palaa vajaan lepäämään. Pitää piiskua hävittää vielä juurineen leikkasin sen hyvissä ajoin matalaksi.

      Poista
  10. Hyvä tarina,joka saa täyden kympin,siis 10+ pistettä!!!
    Työkalujen säilytys :))se on just tuota,kun kädestään jättää,sille tielle jää...
    niinkuin minulle kävi" sain lainata" isännän pitkä ruuvimeisseliä,jonka pää oli vihreä!!!!!,kun otin keväälla mansikkamaalta voikukan taimia pois,kas kummaa voikukat lähti ,mutta niinlähti ...isännän ruuvarikin johonkin??huitsin nevadaan,ei oo löytyny,"kuulemma paras ruuvari;),ostan uuen kun löyän oikein tolokun meisselin.
    Tätä tarinaa oli mukava lukea,ja taatusti luen uudestaan ,niinä unettomina öinä,jolloin kynäni /ajatukseni eivät kohtaa paperia!!
    hyötypuutarhasi huikea !!mahtava ! :sanon minä:)
    Mukavaa viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos jaettiinko tässä kuitenkin pisteitä? Olisikohan se ollut samanlainen vihreäpäinen " paras ruuvari " minkä minäkin olen hävittänyt. Hävytöntä että niiden päät on vihreitä. Ei ne muuten... Mukavaa viikkoa myös sinne .

      Poista
    2. Kyllä !
      jokaisen pisteen :) olet ansainnut,niin kauniita kuvia ja mukavia tarinoita raapustelet!
      ...just sama:))

      Poista
    3. Kiitos sinulle sanoistasi tällaisia kommentteja on ihana lukea.

      Poista
  11. Kiva oli lukea sinusta 😊 Mulla on tänä kesänä ollut tosi ailahtelevaa tuo puutarhurointi. Mutta yritän olla stressaamatta. Ensi kesänä sitten taas uudet tuulet 😊

    VastaaPoista
  12. Kiitos sinulle sanoistasi. Olet aivan oikeassa ensi kesänä puhaltaa taas uudet tuulet ja toivottavasti myötäiset.

    VastaaPoista
  13. Ihana juttu ♥ Niin monesti sait hymyn huulille. Kiitos kun osallistuit haasteeseen ja vieläpä näin mukavalla tavalla.

    Hyvää lääkettä tosiaan. Minullakin on tapana suunnitella ennen kuin nukahdan tai yöllä, jos herään. Huikea hyötypuutarha teillä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle kun laitoit näin hauskan haasteen liikkeelle. Sinulla kyllä oli niin meheviä valintoja jokainen että niistä olisi ollut vaikea valita. Meinaan monessa oli juuri joku kohta oikea . Joten tämä oli kuitenkin "ehkä" parempi vaihtoehto vastauksille . Sinusta olisi pitänyt tulla kirjailija . Tai mistä minä tiedän vaikka olisitkin. Yksi sellainen löytyi yllätys yllätys keskuudessamme.

      Poista
  14. Pirtsakkaa tekstiä :) Voi kuinka palio sullon hyätypuita ja puskia. Ihan näännyyn pelekästä lukemisesta ja säilömisen ajattelemisesta, vaikka hyviä olisivakki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle osa pyötypuista on pieniä eivät tee vielä kunnolla satoa. Ja voi olla että minäkin vielä näännyn kun tulevat kunnolla satoikään. Mutta kun ne on niin kauniita puutarhassa. Marjasadon aikaan en nytkään tee muuta kuin kerään ja säilön. Kuule minulle tuli hiki. 😀

      Poista
  15. Mukavasti vastailit kysymyksiin. Kovasti on teillä syötävien pehkoja ja puita. Mukava niistä on napsii suuhunsa ja säilöntään. Kauniit kukat ja pensaat lisukkeena tekköö puutarhan. Iliman havuja puuttus puutarhasta jottain!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle. Kyllä niitä on ollut siellä puskia enemmänkin, mutta olemme antaneet ne pois. Havuista pidän todella paljon.

      Poista
  16. Olipa mukava lukea ajatuksiasi :)
    Nautitaan syksystä :)

    VastaaPoista
  17. Kiitos sinulle sanoistasi ja pitää nauttia.

    VastaaPoista
  18. Olen samanlainen kuin sinä: sää on minullekin vain pukeutumiskysymys. Kiva postaus.

    VastaaPoista