maanantai 31. toukokuuta 2021

Pionien tuentaa ja majakkapenkin kukintaa .

 Nyt olen tuennut melkein kaikki pionit ja osa ritarinkannuksista .  Pionia minulla on kolmekymmentä mitkä kaipaa tuentaa . Olen ostanut niitä tavallisia vihreitä kehikoita  kaksi euroa kappale ja osa tarjouksesta yksi euroa kappale . Tuet loppuivat taas kesken.... voi pahus 😣. Olen vielä sitonut ne yhteen molemmilta sivuilta vihreällä "narulla"  niin olen saanut luotua kokonaisen yhtenäisen ympyrän . Ensinnäkin olisi pitänyt taas laittaa tuet vielä aikaisemmin niin kasvit olisi ollut matalampia ja se olisi ollut paljon helpompaa ei olisi tarvinnut varoa mitään mihin astuu kun painaa kehikon jalkoja maahan . Ja toiseksi minua harmittaa niiden valkoiset hintalaput minä en saa niitä millään irti joten olen vain leikannut ne lyhyeksi . Minun sormillani ei se homma hoidu . 



Matalat iirikset on aloittanut kukinnan . 



Oikealla näkyvän  Rotkolemmikin siirsin tähän penkkiin kokeeksi kun se ei edellisessä paikassa viihtynyt lainkaan  nyt näyttää kuitenkin paremmalta . Tämä perenna viihtyisi kuitenkin enemmän varjossa mutta kun sellaista meidän tontilla ei nyt ole saatavilla . 


Toinen sivukäytävä ja päätykäytävä on saanut myös singelikiven . Aluskasvillisuus on istuttamatta näiden päivänliljojen eteen . 



Kulleroiden kukinta herättää minussa aina sisäisen "pikkuHeidin" 












Mutta kuten huomaatte vielä on paljon kesken  tämä sivureuna saa jossain vaiheessa kattotiilireunan ja senmyötä paremman reunamuodon . Penkki on vaan niin iso kokonaisuus että sen rakentaminen vie oman aikansa ja nielee valtavan määrän kasveja , onneksi niitä on omasta takaa . 

Tuetko sinä pioneja mitenkään ja jos tuet niin miten 😎❓ 

Mutta tällaista tällä kertaa ❤ 


28 kommenttia:

  1. Kivasti siellä on kaikkea kukassa!
    Tuen vain osan pioneista, osa kasvaa sitten tukeutuen viereisiin kasveihin. Minulla ei kovin paljon ole kerrottukukkaisia, ne kaipaavat kai eniten tuentaa, kun kukat ovat niin painavat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, minäkin olen ajatellut että kun ne kasvavat vähän kokoa niin tukevat enemmän toisiaan. Kerrotut ovat kyllä kinkkisiä.

      Poista
  2. Aivan ihania kuvia. Ei tuollaiset näyttävät kukkapenkit synny ilman suunnittelua ja ahkerointia.
    Meillä nuoremmat pionit on tuettu sellaisilla renkailla, joissa on yksi jalka keskellä, vanhojen (ja isommiksi kasvavien) tuet näyttävät samanlaisilta kuin teidän.
    Oikein mahtavaa kesäkuuta teille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle sanoistasi ❤ tuet aiheuttaa minulle aina päänvaivaa jollain tavalla.
      Kiitos kuin myös sinne teille.

      Poista
  3. Sinulla riittää tukemista, kun 30 pionille pitää jotain keksiä. Hyvinhän ne tässä vaiheessa pysyvät tanassa, mutta kukinnan alkaessa asia on toinen.
    Nuo vihreät pensastuet ovat ihan päteviä renkaiksi yhdistettynä. Minäkin manailen lähes joka vuosi liian myöhäistä tukien laittamista. Joutuu turhaan runnomaan ja varomaan muita kasveja. Valkoiset hintalaput yritän nyppiä pois, mutta aina se ei minunkaan sormillani onnistu. Toisinaan kastelen lapun märäksi ja hinkkaan pois paksuilla työhanskoilla.
    Ansaitsette hatunnoston mökkipihanne laittamisesta. Paljon työtä, hyvältä näyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu tuentaa riittää ja ei ihan minun juttuni kuten ei ole havujen suojaus keväälläkään.
      Toivottavasti ensivuonna olen tuennan kanssa ajoissa. Nuo hintalaput ottaa vaan päähän 😣.
      Kiitos sinulle sanoistasi ❤

      Poista
  4. Oi miten mahtava kullerokasvusto. Omani taisi tehdä peräti neljä kukkaa :D
    Tuen pioneja samoilla vihreillä tuilla. kerran löysin niitä ison pinon metaalinkeräyslavalta. Osa vääntyneitä mutta hyvin sai suoristettua. Nyt jäi pionien tuenta ajoissa ja osa pioneista on kasvanut korkeammaksi kuin koskaan ennen. Eli tuettava on ja toivottava että onnistuu hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kullerot on minusta kauniita ja nyt on jotain vaaleampaakin kukkaa tullut markkinoille.
      Sinulla kävi tuuri kun löysit nuo tuet koska jos tarvitsee monia niin kyllä niillekin hintaa kertyy.
      Nyt minunkin pitää ensivuonna laittaa kehikot vaikka niitä ei vielä edes tarvittaisi silloin on juurikin sopiva ajankohta.
      Toivotaan että onnistut tuennassa 🤗😁

      Poista
  5. On sinulla melkoinen pionikokoelma. Samalla systeemilläminä tuen muutamat pionini. Ihanat kullerokasvustot, tulee mieleen lapsuuteni maisemat Torniojoen varressa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pioneja en itse ole ostanut kuin ehkä korkeintaan viisi kappaletta. Olen kaikki saanut ja eihän niistä voi kieltäytyä.
      Kulleroista minä pidän todella paljon. Onko siellä Tornionjoen varressa niitä luonnostaan? Minä olen Italian vuoristossa nähnyt niitä luonnossa.

      Poista
    2. Tornionjoen varret olivat keltaisenaan kulleroita juhannuksen tienoilla. Ne kukkivat siellä luonnonvaraisina. Myös Pohjois-Norjassa olen nähnyt suuria kullerokasvustoja heinäkuussa.

      Poista
    3. Upeaa katseltavaa varmasti lapsuutesi maisemat. Minulle tulee ihan" Pikku Heidi "fiilis kun hän juoksi kulkeroiden kukkiessa.

      Poista
  6. Minä en ole vielä tukenut pioneja, vaikka pitäisi kyllä kiirehtiä siihenkin, ettei ole myöhässä. Minulla on ollut noita samoja tukia, vaikka en ole niihin ihan kauhean tyytyväinen, tuntuu, että vanhoihin tuuheisiin pioneihin vaadittaisiin järeämmät tuet. Hintalaput ovat tosi tiukassa ja se ärsyttää minuakin.
    Sinulla on kunnioitettava määrä pioneja ja saat varmasti nauttia upeasta kukinnasta!
    Tehtävää on paljon, joten kaikkea ei saa heti valmiiksi - näin se on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkään en ole tyytyväinen tukiin ja sentakia minä olen sitonut ne vielä narulla yhteen.
      Pioneja on kyllä riittävästi mutta jos saan jostain en voi kieltäytyä.
      Toivottavasti kun pionit kukkii ei sataisi. Tehtävät ei lopu ja hyvä niin.

      Poista
  7. Sullon tuenta isoo urakka, ku on pioonia nuan palio. Mullon vaa muutama ja parin tuet on ollu penkis koko talaven. Ovat petoonoverkosta teheryt tötteröt. Siinä ne nököttäävät kärhötukien viäres. Osa o nii nuaria, jotteivät varmastikkaa tukia tartte. Kattoo ny.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikäköhän siinä on ettei millään viitsisi niitä tukia laittaa ja taas sitten pois.
      Toivottavasti kohta alkaisivat vähän tukea jo toisiaan. Sinulla on kaikkea kivaa itse tehtyä.

      Poista
  8. Sinulla on paljon pioneja. Kesä on ihanaa aikaa kun kukat kukkii kauniisti.
    Aurinkoisia päiviä sinulle:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pioneja on tullut saatua reippaasti. Kesä on ihanaa aikaa
      Kiitos kuin myös sinne. 🤗

      Poista
  9. I love peony, I have one in my garden!
    Thanks for these beautiful photos from your magic garden !
    Greetings

    VastaaPoista
  10. Pioneja joutuukin tukemaan. Tai ei siis kaikkia lajeja. Samalla, kun haalii uusia pioneja, harvoin vielä mietin niiden tuen tarvetta. Aina minulla on joitain pioneja kallellaan tai kumollaan. Osassa käytän noita samoja tukia kuin sinä. Osassa on miehen tekemiä jyhkeitä pionitukia. Sitten jotkut olen jopa ostanut sen mukaan, että eivät tarvitse tuentaa. Kun pionien tuen tarve on ohi, on usein jokin muu kasvi jo ihan miten sattuu ja tukia saatan siirrellä toisille kasveille. Selvästi enemmän tarvitsen kasvitukia omalle tontille.

    Vaikka isot perenna-alueet ovat ihania, on niiden täyttäminen ja hoitaminen työlästä.

    VastaaPoista
  11. Minulla ei ole ollut suurimmalla osalla pitään käryä kuinka korkeiksi kasvavat kun niiden nimetkään ei ole tiedossa kaikkien kohdalta.
    Ostanut olen muutaman itse Týrin mummoilta ja niistä on ollut vielä vähemmän tietoa.
    Isot alueet kun täyttyvät silloin minusta hoitokin vähenee mutta onhan niissä aina.

    VastaaPoista
  12. Pioni on myös yksi kaunein kesän kukka🌺
    Todella upea puutarha,sinulla on silmää tuossa asettelussa. Kaikki kukat,puskat ja pensaat niin sopuisasti ja näyttävästi.
    Aurinkoa loppuviikkoosi🌼
    Täällä myös mökillä oloa💛

    VastaaPoista
  13. Pioni on kyllä kaunis kukkiessaan
    Kiitos sinulle sanoistasi ja aurinkoa myös sinun päiviisi.

    VastaaPoista
  14. Pionit ovat niin uljaita. Niitä pitää olla paljon ja eri värisiä. Mutta kyllä on upeita Kullerotkin. Olen yrittänyt niitä saada meillä kasvamaan, mutta eivät oikein viihdy. En tiedä miksi.

    VastaaPoista
  15. Kiitos pionit on kyllä saavuttanut vakio paikkansa kestosuosikkien joukkoon.
    No on se kumma jos eivät viihdy 🤔❓ aina ei sitä voi tietää miksi kasvi ei viihdy

    VastaaPoista