keskiviikko 16. maaliskuuta 2022

Tulppaanit mökkipihassa .

 Minä olen ollut erittäin laiska sipulikukkien istuttaja mutta nyt kuitenkin olen muutamana vuonna kunnostautunut tässäkin asiassa ja sitten se on taisi yhtenä vuonna mennyt jopa vähän yli  kuten laukkojen kanssa . Mutta nyt puhumme tulppaaneista . Ihan ensimmäiset tulppaanit istutin mökin edustalla olevaan penkkiin 2019 syksyllä . Nämä kukkivat sen yhden kevään kyllä kauniisti mutta jatkoon ei mene juurikin sen keston takia . Taisin silloin istuttaa pari pakettia . 




Toukokuun 31 päivänä 2020 olivat nuo takana olevat laukat myös avautumassa. 



Toukokuun 19 päivä 2020 kukkivat myös nämä pikkutulppaanit kotona rinteessä rikkaruohojen seassa ja niiden kukinnan jälkeen nostin ne pois ja toin mökille missä istutin ne syksyllä keskuspenkkiin  .  Nämä kuitenkin kestävät vuodesta toiseen . 


Toukokuun 14  2021 keskuspenkissä mutta vielä aika nuppuisena 


Toukokuun 14  2020 kukki myös jälleen nämä ,  ei minun istuttamani tulppaanit kotona  . Ihmettelin joskus täällä blogissa mistä ne on tullut ja miten ne kukkivat vuodesta toiseen ja lisääntyvät jopa . Sainkin täältä hyvin tietoa ja silloin tulin tietoiseksi Darwinin tulppaaneista  ja niiden kestävyydestä . 





Ei muuta kuin tuumasta toimeen ja aloinkin etsiä näitä sipuleita syksyllä kun tulivat myyntiin . Löysinkin kahta eri väristä mitkä sekoitin muutaman sipulin ryppäisiin . Niistä tulikin ihan kiva yhdistelmä . 










Etsinnässä oli muitakin värejä mutta en löytänyt , kuin sitten myöhemmin onnistuin löytämään yhden kahdenkymmenen pakkauksen  . No parempi kuin ei mitään . Valkoiset alkaa kukkimaan hieman myöhemmin mutta kukintaa on sitten myös vähän myöhempäänkin ja myös yhdessä mukavasti . 







Tämän ylimmäisen kuvan olen julkaissut muutaman kerran esikoiden yhteydessä mutta nyt mukana taas näiden lumme tulppaanien takia . 


Ylimmäisessä kuvassa näkyy että se on hieman levinnyt myös oikealle nyt syksyllä ripottelin reunoille siemeniä mitä nämä kehittävät runsaasti . 


Sitten päästäänkin tulevan kevään toivoihin . Löysin syksyllä nyt neljää Darwinin tulppaanin sipuleita joista yhtä vaaleanpunasta mikä on  myynnissä 2 kg pusseissa minulla oli ennestäänkin mutta sekoitin jälleen sitä näiden muiden joukkoon . Mukavaa nähdä miten olen onnistunut värien sommittelussa . 









Lilac Wonderia istutin nämä 15 kpl kokeeksi ja tätä Hildeä 20 kpl. 



Mitä tänä syksynä sitten istutan se on jo toinen juttu   . 



Mutta tällaista tällä kertaa  . 


38 kommenttia:

  1. Mielenkiinnolla vartutaan minkäläinen kukkaloisto sinulle tulee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos niin minäkin onneksi jaksoin istuttaa jotain.

      Poista
  2. Minäkin istutin darwineita syksyllä. Niitä on kyllä saatavilla aika monen värisiä. Myös nuo pienemmät villitulppaanit ovat pitkäikäisiä. Mulla ei ole laukat onnistuneet, en tiedä mikä mättää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näitä minä istutan jatkossakin lisää.
      Laukat kyllä menestyvät minulla mutta narsissit tuottavat ongelmia.

      Poista
  3. Kuinka kauniita tulppaaneja, puutarhasi on upea!

    VastaaPoista
  4. Minäkin olen vähitellen siirtynyt Darwin-tulppaaneihin. Tulppaaneissa riittää värejä ja muotoja, mutta harmittaa myös, kun niistä ei riitä iloa pitkäksi aikaa.
    Nyt onkin jännät paikat lähellä, kun päästään arvuuttelemaan syksyllä istutettujen sipulien ilmestymistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin lisään niitä nyt joka vuosi, pitää vaan istuttaa niitä myös puutarhan puolelle kunhan keksin mihin...... 😁
      Odotan innolla kevään tuloa.

      Poista
  5. Oi,oi, kaipaa jo niin kevättä näitä katsoessa. Meillä on lunta puutarhassa yli 1,5 metriä. Kattolumet tulivat rytisten alas.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajattelin juurikin että nyt pitää ruokkia sitä kevään kaipuuta vaikka kuvilla.
      Lunta on täälläkin ihan hirveesti vielä.

      Poista
  6. Tulppaanit ovat kyllä niin kauniita kukkia, ja ihania tulppaaneja sinulla on ollut puutarhassasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle sanoistasi minä odotan innolla näiden uusien näkemistä.

      Poista
  7. Tulppaanit on niin ihania ja miten paljon eri lajikkeitakin niitä on! Upeaa kukkaloistoa tulee varmasti siellä olemaan myös tänä vuonna <3
    Mukavaa loppuviikkoa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen nyt vasta ymmärtänyt istuttaa tulppaaneja ja muita sipulikukkia.
      Kiitos, mukavia hetkiä sinulle myös viikonloppuusi.

      Poista
  8. Kiva nähdä jonkun puutarhassa nuo Van Eijk -tulppaanit. Istutin syksyllä Orange van Eijk -sipuleita, ja odotan niitä kovasti. Kuvissasi pääsen niitä maistelemaan jo vähän etukäteen.=)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, minä olen nyt ymmärtänyt istuttaa näitä ja muita sipulikukkia kevään iloksi. Toivottavasti saamme ihailla näitä sinun istuttamiasi toivottavasti piankin. Nämä esimaistelut herättää joskus ruokahalua 🤗😁

      Poista
  9. Hei Nila!
    Olipa kaunis väriyhdistelmä sinun tulppaaneilla. Kiva kun on vähän eri sävyistä vuorotellen.
    Minä istutan joka syksy vähän uusia, sekä vanhat sipulit, jotka olen ottanut ylös maasta. Ne vaihtaa paikkaa daalioden kanssa.
    Terveisin Marika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maribel
      Minä istutan nyt myös syksyllä lisää tulppaaneja mutta vain Darwinin tulppaaneja ne kestää vuodesta toiseen.
      Sinulla on hyvä paikka missä voit laittaa tulppaaneja ja daalioita vuorotellen silloin voi ostaa myös erilaisia tulppaaneja valikoimaan. Minä olen laiska niitä nostamaan perennojen seasta ja uusia istuttamaan.
      Hyvää loppuviikkoa.

      Poista
  10. Ihanan värisiä tulppaaneja sinulla! Toivottavasti niistä tulee ihanaa kukkaloistoa tänä keväänä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja kaikki on pitkäikäisiä toivottavasti.
      Sitä minäkin toivon.

      Poista
  11. Voi ihanuus tulppaanien kauneutta ja paljoutta kauniine värineen🌷
    Ihanaa ,että kesä on edessä ja kukkien loiste.
    Sinulla onkin keväällä mukavaa puutarha puuhaa ja istuttamisia. Innolla odotan kukkaloistoasi😍
    Aurinkoa viikkoosi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt jo pelkästään kuvien katselu vie kevääseen ja kohta se on ihan livenä mahdollista.
      Aika paljon tuli uutta istutettua syksyllä ja uusia odotuksia.
      Kiitos kuin myös sinne sinulle.

      Poista
  12. Ihanissa väreissä olevia tulppaaneja. Minäkin olen vuosikaudet suosinut lähes pelkästään aina kukinnaltaan varmoja Darwin-hybridejä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos samoin täällä kun kerran sain näistä tietoa en muuta aio enää istuttaa.
      Hyvää loppuviikkoa.

      Poista
  13. Niin ihania kun kerrotut ja monet erikoiset tulppaanit ovatkin, niin on kyllä mukava istuttaa pitkään (useita vuosia) kukkivia ja varmoja lajeja. Voihan sekaan välillä laittaa höysteeksi jotain muuta näköalapaikalle.
    Toivottavasti keväällä kaikki viime syksyn tulppaanit ja muut sipulikukat jaksaisivat nousta. Minäkin ostin muuten pussin sekä Lilac wonder että Hilde -tulppaaneja, jännittää nähdä, miltä ne näyttävät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta on hankalaa istuttaa näitä sipuleita yleensäkin niin en kyllä jaksa aina joka vuosi uusia niitä mitä on jo aiemmin istuttanut. Mutta olet oikeassa johonkin paraati paikalle voi joskus panostaa mutta en usko että minä sitä kuitenkaan teen.
      Minulla on kukkapenkit aika täynnä että niihin on vaikea yleensäkin istuttaa mitään. Nämä viimevuotiset istutetut sipulit olivat osana uutta penkkiä ja mökin eteen sain tungettua myös joitakin kun poistin sieltä jälleen laukkoja pois muihin paikkoihin.
      Minua kiinnosti nuo pikkutulppaanit joten yhteistä jännitettävää meillä.
      Hyvää loppuviikkoa.

      Poista
  14. Kauniita tulppaneita. Mä istutin joskus vuosia sitten tulppaaneja, narsisseja ja krookuksia. Tulppaanit taisivat kukkia kerran ja narsissit pari. Krookukset tulevat vieläkin joka vuosi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos istuta näitä Darwinin tulppaaneja niin ne kestää kyllä vuosia ellei ole ihan märkä maa. Narsissit eivät niin hyvin viihdy meillä.

      Poista
  15. Kauniin värisiä 😊 ja sopivat kyllä niin ihanasti yhteen 🤗

    VastaaPoista
  16. Tulppaanit ovat ihania, kesän ensi kukkia <3 Kaunis tulppaanipenkki sinulla, näyttävät hyvältä tiheänä ryhmänä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tulppaaneihin olen vasta nyt viimeaikoina keskittynyt ja se on kannattanut.
      Kiitos minä istutan melkein kaikkia tiheästi

      Poista
  17. On ne vaan niin kauniita! Toivottavasti kukkivat kunnolla, myös nuo vanhat. Minä olen siirtynyt hiljalleen enemmän noihin pieniin kasvitieteellisiin tulppaaneihin juuri siksi, jos olisivat pitkäikäisempiä kuin isot ja komeat. 'Pink Impression' on kukkinut minulla ihan kiitettävästi pari vuotta. Sillä on aika suuret kukat, joten muutamakin kukka näkyy kauas. 'Lilac Wonderia' muistaakseni istutin syksyllä yhden pussillisen, 'Hilde' olisi ollut vielä kauniimpi, jos sitä vain olisi ollut alelaareissa jäljellä. En aina raski hankkia kukkasipuleita normaalihinnalla, joten on tyydyttävä niihin mitä on enää jäljellä :D Kiva nyt keväällä nähdä, millaisia kukkia syksyllä multaan piilotetut sipulit tekevät. Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  18. Nämä viimevuotiset on vielä jännityksen alla miten on. Minä olen ostanut näitä molempia mutta suuret vain Darwinin lajikkeita. Sipulikukat minä olen hankkinut heti niiden ilmestyessä mutta ale ostoksia minäkin teen syksyllä kalliimpia hankittaessa esim. syreenit ja koristeomenapuut ja isommat tuijat .
    Kohta nähdään miten olemme onnistuneet näiden uusien ostoksien kanssa. Koristeomenapuu Kadetti myös jännittää onko selvinnyt ensimmäisestä talvesta.
    Kiitos mukavaa viikonloppua myös sinne.

    VastaaPoista
  19. Useampaa Darwinia olet löytänyt. Itsekin yrittänyt löytää niitä vähän useammaksi vuodeksi kukkimaan mutta saisi olla enemmänkin vaihtoehtoja. Varmasti kauniilta näyttävät kun kukkaan pääsevät.

    VastaaPoista
  20. Kiitos nämä on kerätty nyt kahtena vuonna ja yritän löytää lisää syksyllä lajikkeita . Uskon niiden uusienkin olevan kauniita .

    VastaaPoista
  21. Upeasti ovat tulppaanit kukoistaneet pihassanne.
    Ei ole enää kauan tähän kauniiseen sipulikasvikauteen.

    Aurinkoista viikkoa!

    VastaaPoista
  22. Kiitos kyllä ne kauniisti kukki keväällä, toivottavasti sama tahti jatkuu mutta nyt hieman runsaampana.
    Kiitos samoin sinne sinulle.

    VastaaPoista