perjantai 2. elokuuta 2024

Suruvaippa ja punahattu .

 Olin ulkona istutus puuhissa kun huomasin suruvaippa perhosen punahatun kukassa .  Aiemmin tänä vuonna olen nähnyt vain kerran lentelevän tämä oli ilahduttava näky  . Olin tutkimassa syksyn penkissä mihin olen kadottanut kaksi erilaista vaaleanpunaista väriminttua .Olen vaihtanut kymmeniä perennoja viime ja tänä vuonna eikä ole tullut merkattua kaikkia tikuilla joten olen voinut ne kitkeä . En tunnista ja muista kaikkia mitä olen istuttanut  . Onneksi keräsin siemeniä talteen taitaa vielä olla kotona jossain  .....pitää katsahtaa kun käydään .



Luin Suomen Perhoset  sivuilta että Suruvaippa vierailee vain harvoin kukilla ?? Näin myöhemmin sen leimun kukassa missä viipyi vain hetken  . 


Se pyöri ympäri kukkaa itse keskellä ja imi kukan reunoilta .  Minulla oli sattumalta kännykkä mukana taskussa joten sain kuvattua muutamia kuvia . Se kaartui välillä todella etukenoon imiessään . Mietin että miksiköhän se vain reunoilta aterioi eikö olisi ollut helpompaa istua keskellä ja siitä vaan suoraan alas ..


Tämä penkki kuhisee kaikenlaisia öttiäisiä ja pörriäisiä että on jo kumma jos en saa sitä haastetta tehtyä . Pitää mennä vartavasten kuvaamaan . 



Laitoin hieman tukea myös näille punahatuille varmuudeksi vaikka tanakasti nämä ovatkin pystyssä  . Vietin hetken muidenkin  tukemisen merkeissä ...perennat on kasvanut todella korkeaksi  . Minulla on runsaasti näitä vihreitä metalli tukia mitkä jäi osittain käyttämättä kun sain pioneille niitä harjaterästukia ja nyt niistä osa on hortensioilla .😀 .



Mutta tällaista tällä kertaa  .

38 kommenttia:

  1. What a beautiful butterfly Nila,
    the moment you manage to photograph them is magical!
    As if you were given a gift from nature!!

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Sävy-sävyyn on luonto yhdistynyt... onkohan tuo yleistä?
    Minulle tuli kerran unikkohuiviini ihan samansävyinen perhonen - löytäisinköhän siitä kuvan?

    https://repolainenreissaa.blogspot.com/2019/07/paivani-perhosena.html

    Vaikea jopa erottaa huivista!! Ja se kesti siinä vaikka kuinka kauan....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuule koita etsiä kuva olisi kiva nähdä toisenlaisen kukan äärellä .

      Poista
    2. Se kuva on tuolla postauksessa.... minun pää ja niska kuvassa - huomaatko perhosta huivistani?

      Poista
  4. Suruvaippa on hieno perhonen. Olen meidän pihassa sellaisen nähnyt varmaan yhden ainokaisen kerran. Pari amiraalia on täällä lennellyt. Kutsuisivat nyt kavereitakin meille vierailulle.

    VastaaPoista
  5. Meillä on voi sanoa joka kesä liihotellut .Ihana perhonen .
    Juu kutsut ovat avoimet .

    VastaaPoista
  6. Suruvaippa on todella kaunis! Meillä se oli keväällä pariin otteeseen syreenin kukissa aterioimassa, muuten en ole nähnyt kukissa. Joskus sen näkee märässä maassa imemässä kosteutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä olen nähnyt tänä vuonna vain kaksi kertaa ja yhden yksilön .Lisää saisi tulla ja viihtyä .

      Poista
  7. Suruvaippa on upea perhonen, en ole sitä nähnyt vähään aikaan. Punahatut houkuttelevat hyvin sekä perhosia että pörriäisiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suruvaippa on kauneimpia perhosia ja kokonsa puolesta myös näyttävä . Toivoisin niiden alkavan oikein parveilla täällä .

      Poista
  8. Punahatut keräävät ihanasti vähän harvinaisempiakin perhosia, siinä on perhosen helppo seisoskella, ja on paljon syötävää. Suruvaippa lentelee toisinaan mökillä, ja ihan rantahiekassa saattaa viettää pitkänkin tovin! On komea perhonen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olin todella iloinen taas tästä tapaamisesta voi olla taas viimeinen tänä vuonna siksi nauttia pitää .

      Poista
  9. Upeasti olet saanut kuvattua upean suruvaipan punahatussa!
    Perhosten ja pörriäisten vuoksi meidän kukkapenkit ja piha elää kesät melko lailla omillaan, ihan hirvittävän paljon ei niihin kajota 😄

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä minä penkkejä kitken jos vaan kerkisin mutta siitä ei pörriäiset sun muut häiriydy .
      Kiitos sinulle.

      Poista
  10. Suruvaippoja on näkynyt tänä vuonna paljon. Moni muu perhonen taas vastaavasti loistaa poissaolollaan. Hienot punahatut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos meillä on nyt vasta alkanut näkyä perhosia ja niitä on kyllä kaikenlaista siipien suhastelijoita .
      Punahatut houkuttelee kummasti öttiäisiä

      Poista
  11. Kauniit kuvat sait suruvaipasta ja punahatusta. Meilläkin on suruvaippoja muutama liidellyt, sen sijaan nokkosperhosia ei oikein näy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos meillä on nyt kiitettävästi liidellyt muitakin perhosia .

      Poista
  12. Hienot kuvat perhosesta sekä kukasta💗🦋

    VastaaPoista
  13. Tänä vuonna on näkynyt aika paljon suruvaippoja. Hyvä vaan. Kiitos upeista kuvista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä hyvä kun kanta kukoistaa . Minun kännykällä ottamani kuvat eivät ole mitään ihmeellisen hyviä mutta ajaa asiansa .

      Poista
  14. Hei Nila!
    Aika vähän näitä suurempia perhosia on tänä kesänä ollut puutarhassa. Minulla yleensä käy Riikinkukonsilmä ja Amiraali, mutta niitä ei ole näkynyt. Kauniit punahatut.
    Terveisin Marika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on nyt vasta alkanut esiintymään muitakin perhosia ja hyvä juttu .
      Punahattuja minulla on kaksi erilaista ja yksi mikä ei vielä kuki joten en tiedä väriä .

      Poista
  15. Oi että oletkin saanut hyvät kuvat. Perhosia on ihmeen vaikea kuvata. Ainakin minulla menee juoksuksi niiden perässä.
    Ihanaa viikonloppua sinulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tämä perhonen ei pitänyt kiirettä jäi vielä kun lopetin kuvaamisen .
      Kiitos ja hyvää alkanutta tätä viikkoa . Vastaus meni myöhäiseksi .

      Poista
  16. Suruvaippa on kyllä kaunis perhonen. Hienosti olet saanut sen kuvattua.
    Ja todella upea punahattu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Suruvaippa on iso ja näyttävä perhonen oli ilo tavata sitä tänäkin vuonna .
      Kiitos punahattu on kyllä tumman punainen .

      Poista
  17. Upeat kuvat olet saanut suruvaipasta.

    VastaaPoista
  18. Hyvin sait suruvaipan kuvattua. Itse olen huomannut perhosia kuvatessa usein ongelmaksi, että ne eivät oikein pysy liikkumatta paikoillaan kuin pienen hetken, tai vaihtavat nopsaan tahtiin kukasta toiseen, eikä niistä oikein meinaa saada hyvää kuvaa otettua. Siksipä sitä aina ilahtuukin, kun se joskus onnistuu hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tämä jäi vielä pitkäksi aikaa aterioimaan ei mitään kiirettä ollut . Kiva kun jätit kommentin niin tiedän tulla vastavierailulle . Tervetuloa toistekin .

      Poista
  19. Hienot kuvat 💜 - perhoset ovat niin ihania ja kauniita 💜

    VastaaPoista
  20. Suruvaippaa en ole nähnyt vuosiin, muutoinkin perhosia on ollut nyt todella vähän liikkeellä!

    VastaaPoista