torstai 31. tammikuuta 2019

Kahden penkin esikot


Olen hurahtanut esikoihin jo muutama vuosi sitten ja niitä onkin tullut hankittua ja saatua jokuinen eri lajike ja samaa lajia on myös useampaa eri väriä. Meillä mökillä on useampi kukkapenkki mihin olen niitä joka vuosi istuttanut. Useimmat esikot pitävät puolivarjosta mitä meillä on aika vaikea löytää.



Keskuspenkkiin antaa jonkinverran varjoa iso vaahtera. Olenkin alkanut siirtää tähän jo muutaman vuoden esikkoja muista penkeistä.




Se antaa juuri keskipäivän aurinkon suojan.




Tässä keskuspenkin esikot. Olen käyttänyt tähän 2016, 2017, 2018 kuvia koska näistä kaikista yhteensä saa paremman kuvan miten ne penkissä sioittuvat 




Näillä esikoilla ei ole lajinimikkeitä koska olen ne useimmat saanut tai ostanut Türistä joltain mummolta .Tämän punaisen olen saanut muutamia vuosia sitten eräältä kohta kasikymppiseltä Katilta ja se on kasvanut taas hänen kotipuutarhassaan lapsuudesta asti. Tätä samaa minulla on monessa paikassa myös rivarinpihalla.










Näistä  esikoista kun siirrytään oikealle on  esikot mitkä olen saanut työkaverilta vuosia sitten.













Samoin ne jatkuu seuraavaan kulmaan mutta nyt ainoastaan keltaisena .
Tässäkin yläkuvassa olevat siirrän muiden keltaisten joukkoon. 



















Sitten kun käännymme kulmasta alaspäin ruusujuuren vieressä on sinivoittoinen luhta esikko. Tästä esikosta alkaa Türistä ostettujen esikoitten reuna .




Toivon että tämä olisi siementänyt ja lisääntynyt ,  keväällä se nähdään.










Jatketaan alaspäin oikeaa reunaa  Türin esikot jatkuu.













Näitä on kahdenlaisia , alakuvassa on missä on valkoinen keskusta ja yläkuvassa ei sitä ole.



Ne aloittaa kukinnan vähän eriaikaa mutta kukkivat myös samaan aikaan. Kuten alakuvassa näkyy







Sitten on vielä yksi valkoinen yksilö.




Tähän penkkiin on tarkoitus lisätä muunmuassa angervoja kynäkatajan taakse ja oikeaan reunaan esikoita. Loputkin rentoakankaalit lähtee keväällä sinikynäkatajan reunoilta
Minulla on tosiaan useammassa eri penkeissä esikoita osa niistä saa jäädä paikoilleen mutta useammat siirtyvät . Keväällä kärrään multaa hiekan päälle.






Tässä muutamia erilaisia esikkoja muista penkeistä mitä siirtyy  tähän keskuspenkkiin.










Näitä valkoisia minulla on runsaasti joten niistä saan mukavan ryhmän .






Tässä  alakuvan penkissä olevat esikot on jo osittain siirretty muualle , ne kärsivät viimekesän kuivuudesta tosi paljon ja kun penkki sioittuu suoraan etelään oli suorastaan ihme että ne jäivät yleensä henkiin. Meillä on lähes mahdotonta löytää varjoisaa penkkiä,  mutta istutin niitä yhteen uuteen pionipenkkiin , vähän niinsanotusti pionien taakse. Toivottavasti pionit kasvaessaan vähän varjostavat niitä suoralta auringonpaisteelta  ja esikoita voi ihailla myös molemmista suunnista. Ne tulee keväällä sitten esittelyyn.















































Mutta tällaista tällä kertaa.




69 kommenttia:

  1. Ihanat esikot <3
    Sinulla onkin mahtavat kukkapenkit ja mittava kokoelma erilaisia esikoita.
    Kiva kuulla, että on joku muukin, joka ei tiedä kaikkien kukkiensa lajikkeita. Minulla on sama juttu, kun olen saanut osan ja hankkinut osan noin 40 vuotta sitten, enkä silloin ollut niin kiinnostunut painamaan nimiä mieleen tai kirjoittamaan niitä ylös.
    Jokunen kuukausi vielä kun maltetaan, päästään kuopsuttamaan maata ja ihastelemaan kevätkukkia.
    Hyvää loppuviikkoa sinulle <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on myös meillä että lajinimikkeitä en tiedä koska olen saanut suurimman osan perennoista ihmisiltä ketkä ei tiedä sitä itsekkään ja ne ovat peräisin vanhoista puutarhoista . Mutta ei se ole puutarhan hoitoa haitannut ja kohta tosiaan päästään ainakin ensimmäiset siemenistutukset tekemään. Hyvää loppuviikkoa myös teille 😉

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Samoin olen kiitollinen näistä ihanista keväänkukkijoista. Kiitos sinulle.

      Poista
  3. En oo tienny noin montaa esikkolajiketta olevankaan! ;) Minä poropeukalo muistin just istuttaneeni jotain (en muista mitä) sipuleita viime syksynä pihalle, mutta nyt on päässy unohtumaan, että mihin... Muisti on hyvä, mutta lyhyt. :) Eiköhän niistä ees jokunen keväällä näyttäydy, niin näen, mihin laitoin ja mitä laitoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Esikkolajeja on paljon ja kaikkia ei tullut edes esiteltyä. Keväällä sinulla on tiedossa kaksinkertainen yllätys mihin ja mitä. Mutta kivoja yllätyksiä sinänsä. 🤗

      Poista
  4. Onpas mittava kokoelma esikoita. Nuo violetit, liilat ja valkoiset ovat ihania. Minulla ei vielä sellaisia ole yhtään, muita värejä kyllä löytyy. Tai no, liilan pallosikon ostin viime keväänä. Toivottavasti se talvehtii hyvin. Kylvin myös siemenkirjeestä ottamani palloesikon siemenet, osan syksyllä ja osan reilu viikko sitten saamaan kylmäkäsittelyä. Jospa niistä edes joku itäisi. Mukavaa tammikuun viimeistä päivää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä ei ollut vielä kaikki esikkoni esittelyssä. Minä taisin viimevuonna laittaa juuri palloesikon siemeniä jakoon ja ne ovat myös vaalea liloja väriltään. Ne ainakin itävät varmasti ihan jokainen siemen . Mukavaa viikonloppua.

      Poista
  5. Onpa kauniita! Minulla vain yhtä esikkoa, näyttäs samalta kuin sinun keltainen. Niin, ja kokeeksi istutin toissa kesänä huone-esikot ulos ja kappas vain viime keväänä kaksi niistä kukki, pienesti tosin. Saapa nähdä vieläkö tänä keväänä nousee...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on keltaista esikkoa kolmea eri lajia osa esikoista kun on täällä rivarinpihalla. Minäkin olen istuttanut joskus huone-esikon ja hyvin on pärjännyt vuodesta toiseen. Esikot on yksi minun heikkouksia . Kevätmessuilta voi taas lähteä esikko mukaan.

      Poista
  6. Vautsi, mikä määrä esikoota. Mäki oon tykästyny niihi. Niis on aiva ihania färiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoin täällä olen niihin ihastunut ja osa on vielä rivarinpihalla. Vanhat lajikkeet on tosi kestäviä .

      Poista
  7. Suloisia esikoita ja todella monenlaisia, minulla ei ole yhtään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Esikot on minun mielestäni yksi ihastuttavimmista kevätkukkijoista. Hyvää loppuviikkoa .

      Poista
  8. Onpa ihania esikoita. Minä tein syyskylvöjä kevätesikoista ja palloesikoista ja kovasti toivon, että ne onnistuvat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle. Olen itse lisännyt palloesikkoa siemenestä ja hyvin on onnistunut. Hyviä kylvöjä myös sinne.

      Poista
  9. Ihanan paljon esikoita ja montaa sorttia! Minulla ei meinaa esikot menestyä tai häviävät kummasti jonnekin, ehkä myyrän suuhun.
    ~Katja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vanhat lajikkeet on tosi kestäviä jos niitä onnistuu saamaan. Hyvää loppuviikkoa.

      Poista
  10. Kauniin kesäisiä kukkakuvia!
    Iloista helmikuun alkua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle ja hyvää helmikuun alkua myös sinne.

      Poista
  11. Kauniita nuo violetit esikot. Mukavaa helmikuun alkua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kauniita on minunkin mielestäni. Mukavaa loppuviikkoa ja helmikuun alkua.

      Poista
  12. Vastaukset
    1. Kiitos , tässä ei ollut vielä edes kaikki esikkoni mutta kai tulevat esittelyyn jos hengissä ovat keväällä .

      Poista
  13. Valtavasti esikoita ja niin, niin kauniita! Minulla ei ole kovin montaa väriä ja lajia, mutta jakamalla olen saanut siirrettyä myös useampaan kohtaan. Keväällä ovat iloinen väriläiskä vielä kovin tyhjässä penkissä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Keväällä esikot on mitä parhaimpia kukkijoita ja lisääntyvät myös meillä pääasiassa jakamalla.

      Poista
  14. Komeat esikot. Minun pihassa esikoita on ollut vaikea saada menestymään. keltainen kevätesikko kyllä kasvaa mutta muiden kanssa on vaikeampaa, yksi liila on pysynyt nyt jo pari vuotta, yksi punainen sentään vuoden. Hiljalleen kokeilen lisää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle .Vanhat lajikkeet on kestäviä ja jakaminen onnistuu myös sentakia hyvin. Toivottavasti saat lisäonnistumisia.

      Poista
  15. Kauniit esikot. Mukavaa helmikuun alkua sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle ja hyvää viikonloppua ja helmikuun alkua.

      Poista
  16. Kauniita esikoita <3 ja paljon.Minulla vain yksi keltainen,mutta taidanpa laittaa niitä vähän enemmän ja erivärisiä koska ovat niin ihania :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle minä olen hurahtanut esikoihin ja niitä lisään jatkossakin.

      Poista
  17. Esikot ovat kyllä ihania kevään kukkia.

    VastaaPoista
  18. Esikot on juuri sitä ihania keväänkukkijoita. Kiitos sinulle.

    VastaaPoista
  19. Kaunista katsottavaa! Minäkin rakastan esikoita ja meidän pihassa on niitä vuosi vuodelta enemmän. Ei kuitenkaan tuommoisia määriä kuin teillä. Tuossa yhdessä violettikukkaisessa on erikoiset lehdet. En ole ennen nähnyt. Mukavaa kevään odotusta !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle. Esikot levivät kyllä mukavasti ,mutta viimekesän kuumuudet meinäsi vielä tämän yhden penkin esikot.

      Poista
  20. Ompas siulla paljon esikoita. Kauniita ovat. Miulla kasvaa viittä sorttii ja niistä liila palloesikko on kova levviimään. Syksyllä kylyvin hangenalle kolomii erlaista, suapi nähä mitä niistä tulloo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minullakin on palloesikkoa rivarinpihalla paljonkin ja muutama mökillä. Toivottavasti siemenkylvösi onnistuu.

      Poista
  21. Sinulla on niin kiva tuo piha eikä tila lopu ihan heti! Esikot olisivatkin kivoja. Viime keväänä minulla yksi oli, mutta oli kovasti kitukasvuinen enkä tiedä miksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle ja viimekesänä minullakin oli isojakin pehkoja kitukasvuisia kuumuuden ja kuivuuden takia. Olisikohan sinullakin se syynä ?

      Poista
  22. Aivan upeita kuvia. Ja niin kauniita esikoita. Itselläni taitaa olla yksi :) Mutta ihania kevätkukkijoita ovat kukkapenkissä, joten olen ajatellut hankkia lisää, kunhan saan nuo kukkapenkit johonkin järjestykseen:) Mukavaa viikonloppua.

    VastaaPoista
  23. Kiitos sinulle ja minullakin taitaa mennä vähän kaikki penkit jonkinlaiseen remonttiin . Esikot on minun kevätkukkijoita niitä minulla on eniten . Eikun esikko ostoksille.

    VastaaPoista
  24. Mahtava valikoima erilaisia esikoita! Nuo lilat ovat sellaisia, joita en ole nähnytkään. Esikot levivät yleensä helposti siemenistään ja niitä on hauska lisätä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä lilat on kauniita , mutta huonommin lisääntyviä . Minä yleensä jaan yhden tai kaksi pehkoa niin siitä saa nopeasti hyviä kukkivia uusia pehkoja. Mutta olen minä siemenestä kasvattanut muutamaa lajia. Kiitos sinulle.

      Poista
  25. I love flowers in purple tones.
    yours are so beautiful and delicate.
    Have a happy weekend
    Warm hugs
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thank you for your nice words and warm hugs to you too!

      Poista
  26. Kauniita esikoita.
    Minä tykkään myös niist.
    Monet esikot leviävätt itsestään, ei kaikki..
    Niitä nousee keväällä monesti ruohikolta.. Siirrän ne sitten kukkapenkkeihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä jotkut esikot lisääntyy helposti jotkut taas tosi hitaasti. Kiitos sinulle .

      Poista
  27. Ihanat, vastustamattomat esikot. Hienosti menestyvät sulla. Jaoin viime kesänä omia esikoitani, toivottavasti saisin yhtä komeita kukkivia puskia kuin sulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä esikot ovat nopeastikin komeita puskia jos ei ole liian kuumaa kuten viime kesänä oli. Silloin meinasivat jopa kuolla . Kastelin tosi paljon niitä mutta mikään ei tuntunut auttavan. Minä jaan niitä myös usein ,siksi minulla on niitä monessa paikassa . Kiitos sinulle.

      Poista
  28. Kiitos vehreästä postauksesta, johan tässä alkaa odottaa kevättä ja esikoita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oleppa hyvä vain ,kevättä vähän jo kaipailee .

      Poista
  29. Suloisia ovat! Eikös ole luonnossa lehtojen kasvi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja näin taitaa olla, ainakaan ei pidä meidän aurinkoisesta mökkitontista jos viime kesää ajattelee .

      Poista
  30. Wau, mikä esikkojen paljous. Huomaa, että tykkäät esikoista. :)
    Minulta löytyy ainoastaan kevätesikkoa, luonnontilassa putkahtelee sieltä täältä pihapiiriä. Sitten minulla on kyllä kukkapenkissä jotain matalaa pinkkiä... vähän tuon oloista kuin sinulla tuossa keskivaiheilla kuvia. En ole varma onko samaa... Olen yrittänyt googlailla sitä löytämättä vastausta.. että se olisi esikko, en osannut ajatella... Kurjaa, kun minulla ei ole kuvaa siitä.. Mutta kesällä tarkistan :) ... Mukavaa sunnuntai-iltaa sinulle :) .

    VastaaPoista
  31. Kiitos sinulle ja kuvaahan esikkosi niin tutkaillaan . Mukavaa sunnuntai iltaa myös sinne.

    VastaaPoista
  32. onpas sinulla ihanan paljon,ja niin ihanan värisiä esikoita.
    ...nyt harmittaa ,ilikiänkö ees sanua,kaivoin kaikki esikkoni pois,nakkasin kompostiin,minulla oli vain tuota keltasta, se rohmusi koko kukkapenkin omakseen ,joten tein kerralla lopun,mutta tuota aniliiniä,sitä voisin istuttaa:))
    ..oi tuota kesän ihanuutta:)
    Mukavia helmikuun ,aurinkoisia päiviä,sinulle Nila! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Keltainen esikko on aika kova leviämään ,mutta minulla on tämä penkki niin iso ettei se heti haittaa ehkä minunkin pitää jossain vaiheessa sitten siirtää enimmät muualle .Toistaiseksi ei ainakaan kompostiin. Mukavia ja aurinkoisia päiviä toivotellaan täältä myös sinne.

      Poista
  33. Kateudesta vihreänä katselen täällä kuvia ihanasti kukkivista esikoistasi. ❤️ Minulla eivät esikot oikein kunnolla viihdy.

    VastaaPoista
  34. Minulla ne yllättävän hyvin on pärjännyt vaikka tontti on tosi aurinkoinen . Kiitos sinulle .

    VastaaPoista
  35. Valtava määrä esikoita, olet kyllä onnistunut niiden kanssa, onnittelen! Kiva oli katsella lumipyrynkeskellä kauniita kesäisiä kukkakuvia.

    VastaaPoista
  36. Kiitos sinulle sanoistasi ja mukavaa kun kiinnostuit blogistani toivottavasti tulet toistekin.

    VastaaPoista
  37. Onpa paljon kaunista, laiskottelusta tykkään, oli sellanen 30 asteen kesä... Omenapuusi ysinäisen näköinen... laita sille joku kaveri että voisivat teholaiset sitä syödä... En usko että tuo toistuu tänä kesänä, ne muuttavat muualle,

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kesä oli kyllä tosi lämmin mutta laiskottelemaan en kerinnyt .Kyllä tällä puulla on useampikin kaveri mutta kaikkia oli tänä vuonna syöty , satoa ei saatu. Toivottavasti tänä vuonna on parempi vuosi .

      Poista
  38. Onhan nuo esikot ihana väriläiskä keväisessä puutarhassa. Siellä onkin jo mukavan isot mättäät esikoita. :)

    VastaaPoista
  39. Kyllä ne on ihana väriläiskä keväisessä puutarhassa kuten sanoit .Kuivuus kutisti kyllä viime vuonna näitä pehkoja. Kiitos sinulle .

    VastaaPoista
  40. Voi miten ihania esikoita kasvaa puutarhassasi! Nuo mattomaisesti leviävät pienet lilat ja valkoiset ovat erityisen kauniita! Aikainen ja kiitollinen kukinta on esikoille erityistä arvoa antavaa, upeaa kukkaloistoa!

    VastaaPoista