tiistai 16. huhtikuuta 2019

Minun onnettomat taimeni.


Minä ajattelin ensin että tätä postausta en taida tehdä , mutta kun tämä toimii myös päiväkirjana niin kaikki tunteilut itkut ja naurut pois ja eikun kirjoittamaan. Minä istutin valkoista kelloköynnöstä 15 kpl  20. 3. ja niistä ensimmäiset itivät jo 26. 3. Kolme ei päässyt ollenkaan pois kuorestaan ja muutamaa autoin ja kolme ei itänyt ollenkaan. Lopputulos on 9 kpl jotka istutin 9. 4 isoon altakasteluruukkuun. Tämän ruukun vien mökille ja siellä se pääsee lasituksen sisälle ( toivottavasti me saadaan ne toukokuussa )  



Seuraavaksi on esittelyvuorossa Hyasinttipavut. Istutin niitä 4 kpl , luotin siemeniä (vahingossa) pari päivää itivät  17. 3. jo parin päivän päästä istutuksesta .Istutin ne suoraan turveruukkuihin jotka vien sitten suoraan maahan mökille . Tässä kävi vain sellainen ongelma että miten ne saa irti meidän putkista ja kaihtimen narusta. Kaihdinta ei voi enää laskea alas asti . 😛.




Nämä kun olivat vähän niinkuin piilossa verhon takana jolloin kerkisivät tekemään tällaiset kieputukset. 


Tarhakylmänkukat on varmasti jo niin isot että saavat omat turvepotit . Ne olivat jääkaapissa kylmäkäsittelyssä 20.  2 - 4 . 3. välisen ajan kuten muutkin seuraavat esittelyvuorossa tulevat siemenet . Itävyysprosentti on aika hyvä kun kylvin niitä 20 kpl ja nyt niitä on koulintaan menossa tässä vaiheessa  16 kpl .


Soikkoratamo istutettu 20.  2. - pois jääkaapista 4 . 3. ja itivät 12 . 3. Näistä en oikein tiedä miten niitä jatkojalostaisin .


Samoin Tiibetin katkero . 20 2. - 4. 3 -18 . 3 . Onko kenelläkään tietoa , kokemusta istutanko ne molemmat tuppaina?  


Tulikukkaa istutin kolmea eriväristä, valkoista , rosaa ja lilaa ne itivät seuraava päivänä kun olin ottanut ne jääkaapista eli 5. 3 . Istutin siemeniä runsaasti ja ne itivät  varmasti kaikki . Koulin 13. 3 . jolloin ne oli kyllä aika pieniä ja senjälkeen niillä on ollut niinsanotusti " jääperseessä " ne eivät ole kasvaneet juuri lainkaan ja kato niissä on ollut kova ,  runsaasta koulimisesta on jäljellä .

Lilaa 4 kpl .


Ja 2  kpl.


Valkoista 2 kpl.

Rosaa ei ole jäljellä enää yhtään .
Mutta teen uusinta kylvöksiä.


Amerikanvuokkoa kylvin 25 kpl ja ne ei meinannut itää ensin ollenkaan ja sitten ne tekivät vielä kuperkeikan minä jätin kuitenkin mullan vielä paikoilleen en uskaltanut edes tasoittaa sitä . Nyt kuperkeikan jälkeen on yksi itänyt ja kaksi muutakin  sieltä jo pilkistelee .


Sitten on vielä yllätys siemenet . Minä olen istuttanut ne myös valmiisiin turvepotteihin mitkä maatuu itsestään ja koko komeuden olen laittanut muoviseen rasiaan näin niitä on helppo kuljetella ulos ja sisälle. Leikkaan potit myös myöhemmin irti toisistaan .


Aulion kylvin ilman kylmäkäsittelyä 14. 3 ja se iti jo 17 .3 hyvällä itämisprosentilla melkein kaikki . Ne pitäisi koulia nyt isompiin altakasteluruukkuihin.


Ukonhatut eivät ole itäneet vielä ollenkaan .Minä en ole näissä siemenhommissa vahvimmillani. Tänään ajattelin tehdä uusinta kylvöksiä tulikukista ja jotain ihan uuttakin .Tavallisesti minä jaan kasveja niistä saa nopeasti jopa isoja kasveja. Mutta kun kaikkia ei ole tarjolla kuin siementen muodossa heti runsaasti . Saa nähdä mitä syksyllä kylvämäni siemenet tuottaa. Kylvin ne kaikki suoraan maahan.


Tervetuloa uudet lukijat.

Mutta tällaista tällä kertaa .



67 kommenttia:

  1. Ihan hyviltä ja elinvoimaisilta ne mun silmissä näyttää. Itse en onnistu kasvattamisessa laisinkaan ja parvekken kukat ostan valmiina. Nekin aina välillä onnistun tappamaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tuesta. Niin pieniä ovat eivät kasva, no pitää katsoa.

      Poista
  2. Hyvin terhakoita!!
    nuo kiipeilijät,minulle kävi vähän samanlainen homma...kerran...irrotin niin varovasti kui ikinä osasin,ne kiinnitys kärhöt jotku kuolivat ,pukkasivat uutta viereen.Minä joka en oo ketään opastamaan :))kun tumpelo puutarhuri olen;))

    Ottaisin varovasti pois,ehkä hamppunarua verhotankoon ja ruukkuun vaikka jätskitikun ympärile.kiinni saavat siihen kietoutua:)
    ja minulla myös tuollaisia pieniä kasvuja esim.keskipäivänkukka,otan lusikalla/taimihaarukalla tupsukan ja kevuesti multaa ympärille,
    Mutta annan niiden vahvistua taimilaatikossa(viinirypälelaatikko)
    minulla kuukausimansikka pientä ,vahvistukoon kylvölaatikossa.
    Sinulla tuo kylmäkäsittely onnistu,hienosti!
    (sitäkin opettelen,ei onnistunu:)
    Tuon syksy kylvön vielä opettelen:)
    Kiitos!,ihana tarina:))
    Ihania ja mukavia puuhasteluja,sinulle:)
    Ja aurinkoista pääsiäisviikkoa!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle sanoistasi ja neuvoista .Kellä vaan voi olla hyviä neuvoja ja niksejä. Kyllä papujen latvat taitaa katketa kun niitä yritän poistaa . Kylmäkäsittely onnistui ainakin osittain kun kaikki eivät ole vielä itänyt. Syksyllä ulkona kylmäkäsittely tulee kuin itsestään kannattaa kokeilla. Aurinkoisia päiviä myös sinne .

      Poista
  3. Hyvinhän sulla on kylyvökset onnistunu. Aina o joku minkä kans on ongelmia tai ei onnistu lopulta ollenkaa. Kerran kokeelin hyasinttipapua ja mulla oli viälä karmiampi lopputulos. Ny leikkaasisin surutta poikki pitkät taimet eli latvoosisin ne. On kuitenki viälä pitkä viiliä kausi eres. Tiätysti lasitus auttaa asiaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, empä tiedä sen onnistumisen kanssa. Taidan todella leikkaa pavuista kylmän viileästi latvat poikki. Kiitos sinulle.

      Poista
  4. Kyllä on monenlaista kukkaa tulossa. Meillä lähinnä kurkuntaimia, kurpitsaa, paprikaa, yrttejä ja krassi...sekin rairuohon tilalla niin voi syödä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olisin onnellinen jos saisin jo kasvattaa niitä mitä sinä kasvatat, mutta kun ei ole vielä kasvihuonetta. Mutta toivossa on .

      Poista
  5. Hyvinhän sinun taimikasvatus on onnistunut. Sitten vain odotellaan kukkaloistoa. Mukavia hetkiä taimien parissa vielä ennen sitä kukkailoittelua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kannatuksesta kukkaloistosta en ole nyt ihan varma mutta ehkä jokunen jää kuitenkin henkiin .

      Poista
  6. Taimikasvatus on jännää puuhaa, koskaan ei tiedä etukäteen miten onnistuu, etenkin jos on haastavat olosuhteet (= meillä sen aiheuttaa kissat). Taimesi näyttävät kuitenkin hyviltä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taimikasvatus ei ole oikein minun vahvempia puolia, mutta sinnikkäästi yritän .Kiitos sinulle .

      Poista
  7. Olen niin usein epäonnistunut taimikasvauksessa että nykyisin ostan taimet valmiina. Hyvin ovat sinun taimesi jo kasvaneet.

    VastaaPoista
  8. Minulla on niin isot istutusalueet että harvoin ostan mitään .Kohta alan itsekin uskoa että ne ei ole niin surkeita kuin luulin . Olen saanut niin hyvää palautetta monelta kiitos sinulle .

    VastaaPoista
  9. Hyviltä näyttää sinun taimet. Minulla ei onnistu taimien kasvatus.
    Hyvää pääsiäis viikkoa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos niin minäkin olen aika huono näissä taimen asioissa mutta kumma kun pitää vaan joka vuosi yrittää. Hyvää pääsiäis viikkoa myös sinne .

      Poista
  10. Paljon olet kasvattanut ja hyvältä näyttää.Minulla lähti vain yksi kelloköynnös itämään ja saas nähdä saanko sen edes kukkimaan.
    Hyvää pääsiäistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos .Minäkin ihmettelen kuinka niin monta minulla iti vaikka näissä blogeissa on vähän ollut siihen suuntaan kirjoituksia että ne on vähän vaikeita itämään. Toivottavasti saat sen yhden kukkimaan, samaa toivon itselleni että kukkisivat .Hyvää pääsiäistä myös sinne.

      Poista
  11. Tosi kivoja kylvöjä olet tehnyt ja taimesi näyttävät oikein virkeiltä! Aurinkoista pääsiäisviikkoa!

    VastaaPoista
  12. Kiitos sinulle sanoistasi ja aurinkoista pääsiäisviikkoa myös sinne.

    VastaaPoista
  13. Eihän nuo ole onnetonta nähneetkään! Kesäänkin on vielä aikaa, niin ehtivät kyllä kasvaa kokoa kivasti. Minä kieputtelisin hyasinttipapuja sen verran irti, mitä nätisti suostuvat lähtemään ja katkaisisin loput pois. Luulisi, että tuuheutuvat siitä. Aurinkoista pääsiäisviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiitos minä alan kohta uskomaan että nämä eivät ole niin onnettomia kuin aluksi luulin, mutta kun minusta näyttää kuin ne eivät kasvaisi. Pavun kanssa taidan tehdä juuri näin kuin neuvoit ja muutakaan mahdollisuutta ei ole .

      Poista
  14. Minustakin hyasinttipavun voi katkaista, alkaa sitten tuuheutua latvomisen myötä.

    VastaaPoista
  15. Hei, olipa taas sellaisia kukkia, joista en ole ikinä kuullut :) ! Tässä on yksi hauska puoli käydä katselemassa muiden juttuja, oppii aina uusia asioita :)....tai ainakin kuulee niistä! Älä huoli jos kaikki ei mennyt suunnitelmien mukaan, täällä on yksi sellainen "puutarhuri", joka on ihmeissään pelkästä lukemisestakin :) :) :)! Hyvää ja oikein aurinkoista pääsiäistä sinulle! <3

    VastaaPoista
  16. Näin se muuten on. Sentakia minäkin olen lukijana monessa sellaisessa blogissa mikä ei ole ihan vahvempia puolia ,mutta aina oppii jotain uutta ,voin sanoa että aina kun näissä vierailen ja luen tekstejä aina olen äimänä. Kiitos sinulle ja aurinkoisia päiviä myös sinne.

    VastaaPoista
  17. Taimikasvatuksessa, niin kuin monessa muussakin asiassa, on punnittava edut ja haitat. Kumpi painaa enemmän? Itse kasvattamalla saa sellaista mitä kaupassa ei ole tarjolla, mutta työmäärä on melkoinen.
    Uskotaan kuitenkin lukijoiden vakuutteluja että taimet ovat virkeitä🤗

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet aivan oikeassa joka vuosi siemenkasvatuksessa minusta on haittaa enemmän kuin hyötyä mutta kummallista unohdan ne seuraavaan vuoteen mennessä totaalisesti ja kierre on valmis. Joku tässä koukuttaa kuitenkin. Ja jotain niistä kuitenkin jää myös käteen vaikka on vain perennoista kysymys .Kyllä pikkuhiljaa täytyy uskoa että tässä ollaan onnistuttu .🤗.

      Poista
  18. Hienosti lähtenyt sinulle siemenet itämään ja taimet kasvuun. Mulla jo ekat taimet ehtivät kuivahtaa, niihden kanssa asaa olla tosi tarkkana.
    Jäämpä tänne lukijaksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle sanoistasi ja tarkkana pitää olla ja sittenkin menee pieleen . Mukavaa kun kiinnostuit blogistani ja liityit lukijaksi minä tein samoin liityin lukijaksi blogiisi.

      Poista
  19. Mä luulin pääseväni jakamaan lämmintä vertaistukea kasvatuksen toiselle tumpelolle, mutta kateudesta vihertävänä kirjoittelen tätä viestiä. Taimesi näyttävät hyviltä - osa suorastaa pursuavan innokkaille. Minä kun en vain osaa tuota taimikasvatuksen hienoa taitoa... Onnittelut onnistumisista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin kuule minäkin luulin olevani tumpelo mutta nyt minä olen kohta sitä mieltä että olen jopa onnistunut . Ei vain. Taimet näyttää varmasti kuvassa liian suurilta. No jokatapauksessa olen saanut tosi hyvää ja kannustavaa palautetta että pitää vähän miettiä. Kiitos sinulle .

      Poista
  20. Kaiken kaikkiaan taimesi ovat lähteneet hyvin kasvuun vain muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Moni taimi on aivan outo minulle. Mukavaa pääsiäisen odotusta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle sanoistasi ja positiivisesta kannatuksesta .Mukavaa pääsiäisen odotusta myös sinne .

      Poista
  21. Hyvinhän sinulla kaikkea itää ja kasvaa. Siemenkasvatus on omanlaisensa prosessi, jossa ei aina tiedä, miksi joku onnistuu tai ei onnistu. Kantapään kautta ja muiden vinkkejä käyttämällä olen itsekin oppinut ja edelleen tulee myös tappioita.
    Leikkaisin hyasinttipavun ihan rohkeasti. Se ehtii vielä kasvaa moninkertaisesti.
    Hyvää pääsiäistä sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Te kaikki olette niin ihania ja kannustavia. Sitä tulee katsottua ja verrattua. Pitää papu leikata. Hyvää pääsiäistä myös sinne.

      Poista
  22. Monet ovat kuitenkin itäneet tosi hienosti. Joten kovin monta harmin kyyneltä sinun ei kannata tirauttaa :)
    Valitettavasti en osaa neuvoa sinua, miten tulisi minkäkin kasvin kanssa menetellä, kun omat kasvatettavat menestyvät - jos menestyvät - pikemminkin tuurilla kuin tiedolla tai taidolla.
    Oikein leppoisaa hiljaista viikkoa sinulle <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla taitaa kuule myös mennä tuurin puolelle jos jotain on mennäkseen. Kiitos sinulle. Lempeitä hetkiä sinne .

      Poista
  23. Tulin heti vastavierailulle ja liityin blogisi lukijaksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle kun kiinnostuit blogistani ja liityit lukijaksi minä tein samoin liityin lukijaksi blogiisi .

      Poista
  24. Minä olen niin tumpelo, etten edes yritä kasvattaa mitään siemenestä asti.
    Mutta niinhän se on, että kylvämisen jälkeen ei voi kuin odottaa itääkö/kasvaako vai ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se on ei voi itse ruveta kasvia nostelemaan pituutta saadakseen 😁.Hyvää pääsiäistä sinulle .

      Poista
  25. Ihan kivastihan siellä ovat siemenet lähteneet kasvuun.
    Tapaan antaa kelloköynnöksille hieman veteen sekoitettavaa kastelulannosta ja se saa kasvuun vauhtia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle ja pitää minunkin kokeilla sitä kastelulannotetta.

      Poista
  26. Hienot kelloköynnökset ja hyasinttipavut, varo vaan, ettet ole pulassa niiden kanssa, kun noin komeasti kasvavat! Vielä on aikaa taimilla kasvaa, maahan ei niitä voi kuitenkaan liian aikaisin laittaa. Mutta tiedän tunteen, odottavan aika on pitkä!

    VastaaPoista
  27. Minä olen niin vasta-alkaja tässä siemenkasvatuksessa . Kiitos sinulle .

    VastaaPoista
  28. Ei näytä yhtään hassummalta. Kyllähän se aina jännittää, tuleeko niistä kylvöistä mitään. Minä en tänä keväänä kylvänyt mitään, koska tiedän että olemme aika pitkiä aikoja poissa, enkä halua värvätä sijaiskastelijaa. Ihanaa pääsiäisen aikaa sinulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle sanoistasi minulla usko alkoi jo hiipumaan jossain vaiheessa, mutta te annoitte taas uskoa asiaan . Kuule me mennään mökille pääsiäiseksi ja jonkinajan kuluttua tullaan Tohmajärvelle ja meillä on kaikki taimet mukana .Huh huh. Mutta tämä ei ole ensikerta .Ihanaa pääsiäistä myös sinne .

      Poista
  29. Ei noissa taimissa mitään vikaa ole. Verrattuna minun omiini............ei ole yhden yhtäkään !!

    VastaaPoista
  30. Kiitos sinulle sanoistasi .Oletko sinä kylvänyt sitten mitään? vai eikö ole noussut? Hyvää pääsiäistä .

    VastaaPoista
  31. Putkea pitkin onkin hyvä kasvaa. Aikamoinen urakka kohta kun siirrät kaikki upeat kasvit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Putkea pitkin todella ,kyllä minua toisaalta nauratti. Aikamoinen urakka näiden kukkien kanssa joka vuosi on mutta aina vaan niitä tulee laitettua.

      Poista
  32. Hyvältähän nuo näyttävät. Hyvää pääsiäistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle sanoistasi ja hyvää pääsiäisen jatkoa.

      Poista
  33. ihana postaus! onpa tuo Hyasinttipapu tosiaan nopea kasvuinen. itse laitan pavut vasta toukokuun alussa esikasvatukseen. olet laittanut todella paljon kesäkukkia. suikkoratamo on kaunis. ostin yhden taimen muutama vuosi sitten ja annan siitä aina yhden kukkavanan siementää. näin saa helpolla uusia taimia. tykkään myös purppuraratamosta. sitäkin ostin vain yhden taimen ja nyt minulla on jo runsaasti, ehkä vähän liiankin kanssa kukkapenkkien reunuskasvina. kukkavarsien leikkaamisessa on aika homma, jos ei tahdo niiden lisääntyvän joka paikkaan.
    Pääsiäispäivän aamu valkeni aurinkoisena. tulimme lomalta eilen takaisin kesäpaikkaamme ja nyt aikomus lähteä leikkaamaan marjapensaita. Mukavaa Pääsiäistä myös Sinulle:))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pääsiäisen on ollut meille kiireistä aikaa, ollaan maalattu mökillä. Tämä Soikkoratamo ei ole minulle ennestään tuttu, mutta vaikutti kauniilta ja mielenkiintoiselta saa nähdä sitten oliko kasvattamisen arvoinen ..Kiitos sinulle .

      Poista
  34. Hyvä onnistumisprosentti näyttää kuitenkin olevan noissa aluissa. Ja kesällä lopputulos palkitsee, kun kukkimiset alkaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olisin halunnut kaikkien itäävän että olisin saanut niistäkin edes vaikka yhden alun jokaisesta. Mutta näin tällä kertaa.

      Poista
  35. Siellähän näyttää kaikki kasvavan hyvin! Tarhakylmänkukat ovat itäneet todella hyvin, niitä voisi itsekin joskus kasvattaa, jos näin helposti onnistuvat.

    VastaaPoista
  36. Tarhakylmänkukat on tosiaan itäneet tosi hyvin. Mutta ne on lisääntynyt paikalleen muutenkin.

    VastaaPoista
  37. Kyllä nyt kelpaa, kun näin paljon on jo pökkäämässä uutta kasvia ilmoille. Minä olen huomannut, että tänä keväänä olen myöhässä. Hyasinttipapua laitoin viime vuonna ensimmäistä kertaa ja olin siihen kovasti tykästynyt. Nyt en ole kerennyt laittaa sitäkään. Minne nämä kevätviikot ovat kadonneet?

    VastaaPoista
  38. Kiitos sinulle kun kiinnostuit blogistani toivottavasti tulet toistekin .

    VastaaPoista
  39. Hyasinttipapu on minulle uusi tuttavuus ja kuulemma sen kerkiää istuttaa myöhemminkin. Uusia taimia pukkaa mutta onnistuuko ne kukintaan asti on toinen juttu .Kiitos sinulle.

    VastaaPoista