keskiviikko 27. tammikuuta 2021

Istutus tarvikkeita ja kylmäkäsittelyn tarpeessa olevat perennan siementen kylvöt .

 Minulla ei nämä istutushommat siemenistä ole mitään vahvimpia puolia  . Mutta ompahan taimimultaa hommattu ( mökillä on kyllä mutta jäässä) ja sitten löysin tällaisen kaupan kylkiäisenä joskus saadun kookos istutusmultajutun . Oletteko käyttänyt koskaan tällaista minä en ole mutta nyt ajattelin piakkoin kokeilla  ❓ 


Sitten on myös ensikertaa kokeilussa Vermikuliittiä ostin tämän heräteostoksena kun näitä purkkeja hain  . Sanovat tosin että näissä purkeissa on se vaara että kuivuvat helposti mutta minusta se hyvä puoli niissä on että taimia ei tarvitse siirtää vaan voi istuttaa näissä suoraan maahan . Mutta pitää muistaa myös istuttaa kokonaan mullan alle etteivät kuivu n, pinnalle on hyvä saada pieni multakerros . Onko teillä kokemuksia tästä Vermikuliitistä ja jos on niin minkälaisia ❓





 Nyt kokeilin niin tätä vermikuliittiä että laitoin reilun kourallisen pussiin siementen kanssa mitkä pidän nyt pari päivää ensin sisällä kosteutta keräämässä ja sitten jääkaappiin mikä meillä on vakio kolmessa asteessa ( me säilytämme paljon kalaa ja mätiä niin pitää olla kylmällä). Luin että vermikuliittiä voi käyttää myös kylmäkäsittelyn kostukkeena hiekan siasta. Katsotaan sitten miten itäminen alkaa ja milloin . Pussin kulman jätän vähän auki niin eivät homehdu . Pusseja oli sekalainen seurakunta joten vermikuliittiä kuitenkin pussin koon mukaan . 

Taimimullassakin on varmasti eroja mutta tällä nyt mennään . 



Tervetuloa uudet lukijat  💕 

Ensikerralla lisää kylmäkäsittelyn tarpeessa olevia istutuksia ,  silloin tuleekin multaistutukset . 

Muistakaa perenna siementen arvonta. 


Mutta tällaista tällä kertaa . 




38 kommenttia:

  1. Olen käyttänyt vermikulaattia siementen peittämiseen ja sekoittanut sitä myös multaan - jos vain muistan. Yleensä vermikulaattipussi on tarvittaessa ihan väärässä paikassa.
    Nuo pahviruukut kuivuvat nopeasti ja helposti, joten niiden kanssa kannattaa olla tarkkana. Mieluummin kylvän turvenappeihin tai pestyihin muoviruukkuihin, joita on kertynyt vuosien mittaan vino pino. Turvenappi on siitä kätevä, ettei pientä tainta tarvitse häiritä, kun koko komeuden voi aikanaan koulia isompaan purkkiin tai laittaa suoraan maahan.
    Vermikulaatin käyttö kylmäkäsittelyssä on hyvä vinkki. Sitä aion käyttää. Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin aion käyttää sitä seuraavissa kylvöissä mitkä tulee multaan. Olen käyttänyt näitä nappeja mutta nyt ei ole tähän hätään. Nämä pahviruukut kyllä kuivuu herkästi mutta olen käyttänyt niitä ennenkin ja hyvin on onnistunut.
      Tästä se taas alkaa vaikka ei pitänyt.

      Poista
  2. Hurjasti erilaisia multia olemassa ja kaikkea muutakin puutarhaan.
    Mukava kokeilla 🌷🌸🌺🌼🌿

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se on ja lisää kehitetään koko ajan. Minä olen vain niin hidas syttymään. 🤗

      Poista
  3. Taas opimme jotain uutta. Kiitos postauksesta. Voiko tuota vermikuliittia laittaa myös kesäkukille amppeliin? Laatikkoon?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin se on lisää opitaan onneksi vielä 🤗😁
      Kyllä sitä voi laittaa.

      Poista
  4. Minä olen käyttänyt vetmikuliittia lähinnä vain siementen peittämiseen. Onnea kylvöihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin aion sitä käyttää nyt kun istuttelen multaan
      Kiitos kuin myös ❤

      Poista
  5. Kaikki esittelemäsi tuotteet ovat minulle uppo-outoja. Onkin kiinnostavaa seurata, siemenien vaiheita jatkossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uusia juttuja tulee itselle vaikka ovatkin jo niinsanotusti vanhoja 😁
      Viime vuonna kaikki eivät itäneet joten nyt uusiksi joidenkin kohdalla.

      Poista
  6. Ei oo pahemmin kokemusta. Mutta tualla pussimenetelmällä oon yks kevät irättäny klasilla joitaki siämeniä. Hyvin toimii.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt vaan sitten kokeilemaan ei maksanut tällaisen pussi kuin alle neljä euroa.
      Tämä systeemi kyllä toimii kivasti.

      Poista
  7. Toissavuonna käytin vermikuliittia juurikin jääkaapin kylmäkäsittelyyn päivänliljojen siemeniin. Itivät lopulta pussissa joten hyvin toimi ja menivät siisitisti pieneen tilaan. Kastella ei juuri tarvinnut eikä hometta tullut. Kätevä myös taimimullan pinnalla kosteutta tasaamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä juttu kun sinulla on hyviä kokemuksia. Jääkaapissa on hyvä antaa kylmäkäsittelyä pussissa niin se todella vie pienen tilan.
      Aion käyttää myös sitä taimimullan pinnassa kun istuttelen multaan.

      Poista
  8. Niin se vaan on alkanut monessakin blogissa nämä kesään tähtäävät puuhat! Minä en ole vielä innostunut ajatuksesta, mutta seurailen teidän toisten puuhia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No vielä sitä kerkiää ihan hyvin, minäkin vasta aloittelen näillä mitkä tarvitsee kylmäkäsittelyn.

      Poista
  9. Vermiittikuulalla peitän siemenet kun oon kylyväny. Ei ota mittään hometta ruukunpinta. Kokeilen tuota vermiittii kylymäkäsittelyssä nyt ekan kerran.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin minäkin ajattelin tehdä peittää mullan pinta kun kylvään multaan viikonloppuna.

      Poista
  10. Minä olen käyttänyt vermikuliittia siementen peittämiseen ja välillä mullan sekaankin. Turveruukut kuivuvat tosi herkästi, joten ole tarkkana sen asian suhteen.
    Oli kiva lukea tämä, sillä minun pitäisi opetella tuota kylmäkäsittelyä ihan todella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin minäkin ajattelin nyt kokeilla.
      Minulla on aikaisemminkin ollut näitä turveruukkuja ja hyvin on mennyt.
      Kiva juttu alahan kokeilemaan kylmäkäsittelyä.

      Poista
  11. Kylvösten peittelyyn olen minäkin hankkinut vermikuliittia, mutta en ikinä muista missä se pussi on kun pitäisi kylvöksiä peitellä.
    Nuo turveruukut ovat tosiaan käteviä kun niissä olevat taimet saa istuttaa purkkeineen. Minä vain en pärjää niiden kanssa kun kuivavat niin pahuksen herkästi.

    VastaaPoista
  12. No mutta nyt haku päälle 😀
    Minä olen kyllä pärjännyt aika mukavasti niiden ruukkujen kanssa. Toivottavasti jatkossakin.

    VastaaPoista
  13. En ole ikinä käyttänyt vermikuliittiä. Joka vuosi koitan oppia uutta ja tehdä toisin vanhoja asioita. Aina oppii jotain uutta. Pikkuhiljaa alkaa nämä kevään kasvatukset jo tulvia mieleen ja tästä tämä lähtee uutta kasvukautta kohti. Eilen istuin hedelmien siemeniä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No minulle se on myös ensi kerta ja näin myös minä opettelen koko ajan uusia juttuja mutta on myös paljon hyviä juttuja mitä ei edes tarvitse muuttaa 🤗😁
      Uusia haasteita kohti mennään.

      Poista
  14. Tuota kookoskuitua joskus kokeilin, mutta ei tainnut tehdä suurta vaikutusta, kun siihen jäi. Vermikuliittia en ole käyttänyt, mutta olen kuullut ja lukenut siitä. Vermikuliitista näyttää olevan hyviä kokemuksia. Minä käytän taimikasvatukseen paakkuuntumatonta kissanhiekkaa sellaisenaan eli ei sekoiteta multaa sekaan. Tämä on meidän marttayhdistyksen puutarhamartan vinkki.
    Kyllä tässä alkaa taimikasvatukset jo pyöriä mielessä, vaikka lumitöitä saa vielä tehdä monen monta kertaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo saa nähdä tekeekö minunkaan mitään vaikutusta mutta ompahan kokeiltu. Tuo kissanhiekan käyttö on ihan uutta kiitos vinkistä pitää yrittää muistaa kokeilla joskus 🤗😁
      Pitää tehdä istutuksia kohta lisää.

      Poista
  15. Kiitos olipa mielenkiintoinen tietopaketti. Sinulla mukavia kevät puuhasteluja,ajoissa ne on aloitettava. Mukavaa viikonloppua sinulle!

    VastaaPoista
  16. Pitää jotain kuitenkin aloitella vaikka aikaa vielä istutuksille kuitenkin on. Kaikki on vasta alussa 🤗😁
    Kiitos mukavaa viikonloppua myös sinne.

    VastaaPoista
  17. Tulin tänne toisen blogin kautta vierailulle. Kiva tutustua uusiin blogeihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun kiinnostuit blogistani ja liityit lukijaksi minusta on myös mukava löytää uusia blogeja joten käyn kurkkaamassa sinunkin blogiasi 🤗

      Poista
  18. Niin ihanan tarpeellisia,kevät puuhailuun oot ostanu,
    Minä nautin talvesta!,talvisydämmenä on mukava suunnitella,kaikkea uusia pihajuttuja..
    Oikein touhukasta alkavaa helmikuuta!
    ja
    Tammikuun viimeistä päivää.⛄❄🌷

    Lämpimin terveisin Liisukka🤗

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin ne vaan ne siemenpussien rapistelut on alkanut.
      Minäkin nautin talvesta ja ihanaa tehdä kävelylenkkejä kun ei nyt vielä ainakaan ole loskaista.
      Kiitos samoin sinulle sinne ❤

      Poista
  19. Ihan uusi juttu minulle,meinaan että siihen voi pelkästään siemenet laittaa.Olen käyttänyt sitä vaan mullan seassa ja päällä.Aina oppii uutta,kiitos vinkistä :) Täällä myös ensimmäiset siemenet turvenapeissa ja mullassa joka on kylmäkäsittelyssä jääkaapissa.

    VastaaPoista
  20. Minä laitan juurikin näin ilman multaa jääkaappiin ja sitten jos ja kun itävät niin sitten multaan. Mutta samoilla siemenillä myös multa istutukset ja ulos terassille. Siitä ensiviikolla uudessa postauksessa.

    VastaaPoista
  21. Eipä ole tullut kokeiltua, mutta kiva seurata kuinka kylvösi edistyvät. Tosi vähän teen kevätkylvöjä sisällä, kasvarilla sitäkin enemmän.
    Kivaa helmikuuta sinulle.

    VastaaPoista
  22. No eka kerta tämäkin on minulle myös. Juu pitää jatkossa kertoa mitä niille kuuluu.
    Minä sanon joka vuosi että ensi keväänä ei sitten muuta kuin suoraan maahan juurekset ja muut sellaiset. Mutta tässä sitä taas ollaan. 🤗 😁

    VastaaPoista