maanantai 13. marraskuuta 2023

Pyyheliina naulakko .

Välillä pitää laittaa mökin sisäkuulumisia ne edistyy pikkuhiljaa pala kerrallaan ja nyt yksi puuttuva pala on paikallaan  .

 Minä olen tottunut käyttämään pyyheliina naulakkoa kotona niinkuin mökillä  . No täällä mökillä se oli poissa jonkin aikaa remontin takia . Ja sitten kun poistettiin vielä se pieni väliseinä missä se oli tulikin ongelma että mihin nyt  . 


Sille ei löytynyt mitään muuta paikkaa kuin tälle seinälle  . Vähän kauempana se on altaasta mutta pääasia että on jossain  . Jouduimme siirtämään hieman ryijyä ,   ryijy on ystävältä saatu Leena- Kaisa Halmeen Kehrä  .


Musta nojatuoli on talvet nyt sisällä ja sillekkään ei löytynyt muuta paikkaa  .


Naulakon olen ostanut joskus kirpparilta se on yllättävän leveä ja muutenkin jykevä  . Vahasin sen samalla värillä kuin katto parrit . Se oli aiemmin lakattu ja näin suuren työn kun hioin sen kunnolla   . Siihen meni muutama päivä kun mun ranteet ja sormet on mitä on ja kun siinä oli kaikenlaista kurvia ja kaarroketta ja nämä maalaukset kun ei ole mun juttuja ollenkaan  . Eli väkisin pungersin kun halu saada tämä seinälle voitti 😀 .


Pyyhepeiton on anoppi aikoinaan tehnyt kotiin keittiöön minä valitsin tämän värin  . Silloin minulla oli välillä siellä ruskea voittoiset matot  , nyt niitä mattoja ei enää ole ja peitto jäi pitkäksi aikaa käyttämättä  värin puolesta  nyt se sopii taas tänne mainiosti . Jouduin tanko kujaa hieman suurentamaan koska tässä on huomattavasti paksumpi tanko  .
Minulla on paljon erilaisia peittoja myös anopin anopin vanhoja . Niissä on jo kirjoilut joissain kohtaa  hävinneet olemattomiin  . Olen miettinyt pitäisikö niitä korjata vai antaa olla  ? mutta sekään ei ole oikein minun juttu 😝 .


Onko teillä käytössä tällainen pyyhenaulakko? 

Minulle on sanottu että eihän tuollaista enään kukaan käytä . Minä olen käyttänyt aina , vuosikymmenet . Tämän taakse saa kätkettyä kätevästi käsipyyhkeen , kaksi astiapyyhettä toinen vain paremmille laseille mitä en pese koneessa  . Toiseen kuivaan veitset ja puukauhat jne..mitä en myöskään pese koneessa  .

Mutta tällaista tällä kertaa  .

30 kommenttia:

  1. Meiltä löytyy keittiöstä pyyhenaulakko. Tai oiskohan se pyyheliinakaappi koska siinä on kaksi liukuovella olevaa kaappia yläosassa. Maalattu sillä vanhanajan vihreällä ruusukuvioin. Käytössä on ja tarpeellinenkin astiapyyhkeille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällaista pyyheliina kaappia en ole tainnut ennen nähdä ..
      Varmasti ihana ja tarpeellinen 😀 .

      Poista
  2. Minäkin olen ostanut kirpparilta pyyheliinanaulakon ja peitteen. Näyttävät olleen yleiseurooppalainen perinnetapa myös täällä Saksassa. Naiset ova aina tykänneet kauniista kodista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vierailusta toivottavasti tulet toitekin . Mukavaa kuulla että on suosiossa muuallakin .😀

      Poista
  3. Hei Nila!
    Kaunis on ja oikein upea ryijy. Minulla on pyyhkeet kapeassa kaapissa mihin ne voi panna kuivumaan.
    Terveisin Marika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos minulla on useita ryijyjä mukavaa kun niitä taas arvostetaan
      Minulla on kotona myös sellainen ulos vedettävä kaatti missä on tanko mutta pyyhkeet ei kuivu siellä joten palasin takaisin vanhaan tuttuun.

      Poista
  4. Kerrassaan soma pyyhenaulakko ja kaunis tuo kirjoiltu verho siinä.
    Oi, ihanuus sinulla on tuo ihana pupuvalo tuossa lipaston päällä.
    Olen niin himoinnut tuota..
    Mukavaa alkavaa viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos pupuvaloon ihastuin minäkin ja pitihän se saada.
      Kiitos kuin myös sinne .😀 .

      Poista
  5. Minulla on tuvan seinällä pyyheliinanaulakko, jossa on äitini kirjoma liina. Kuviossa on punaisella langalla ommeltuna samantyyppinen nainen kuin Sinun liinasi naiset ja naisen lisäksi lintuja. Naulakkoon liinan alle piiloon mahtuvat astiapyyhe, esiliinat ja isommat grillausvälineet. Sinun naulakkosi ja liina ovat kauniit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että sinullakin on vastaavan lainen . Minulla on useita erilaisia malleja liinoissa .

      Kiitos sinulle sanoistasi. 😀 .

      Poista
  6. Hienoa käsityötä sekä naulakko ,että pyyhepeitto.

    VastaaPoista
  7. Saitkin taiottua naulakosta kivan ja vaalea pyyheliinapeite näyttää siinä kauniilta.
    Minulla ei vastaavaa pyyheliinanaulakkoa ole, mutta mökillä se olisi ihan paikallaan.
    Mukavaa viikkoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minustakin siitä tuli kiva tuunauksen jälkeen .
      Minulla on kotona ja mökillä en tule kummassakaan toimeen ilman niitä .
      Kiitos samoin sinulle 😀 .

      Poista
  8. Hmm, tuo ryijy on ihan samanlainen kun isovanhemmilla oli.

    VastaaPoista
  9. Hyvä on siun naulakko ja kaunis pyyheliinapeitto. Ennenmuinoin melekein joka tuvassa ol pyyheliinanaulakko! Miulla on vessassa seinällä pieni kaappi ,vanha ja liukuovilla. Sen alapuolella on pyyhenaulakko ja tanko pyyheliinapeitolle. Harmaa on kaappi väriltään ja ovissa kukat. Kasvopyyhkeet on peiton takana ja äitini kirjoma peitto, aihe on, tyttö istuu maassa ja lammas hänen edessään. Erivärisiä kukkia myös on. Tykkeen kovasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kuulla ja sopii myös vessaan . Minulla taitaa olla myös sama peitto käytän sitä myös välillä .😀 .

      Poista
  10. Kotonani oli aivan samanlainen pyyhepeitto. Muistan tuon ihanan merkatun kuvion. Olen yrittänyt mallia etsiä, mutta en ole löytänyt. (enkulinkäsityöt)

    VastaaPoista
  11. Kiva kuulla minulla on useita erilaisia malleja .😀 .

    VastaaPoista
  12. Tuossahan pyyhenaulakko on todella kauniisti esillä! Sointuu ryijyynkin niin kivasti.
    Naapurilla on pyyhenaulakko käytössä, minulla ei, kun sormeni ovat niin usein noessa tai mullassa, eivätkä välttämättä pesunkaan jälkeen niin edustavat - loput liat tulee pyyhittyä käsipyyhkeeseen. Niinpä olen aina miettinyt, etten uskaltaisi koskea tuollaiseen hienoon valkoiseen kankaaseen ollenkaan edes käsienpesun jälkeen! Olen tällainen rapa-ripa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä pestään kädet vessan lavuaarissa samanlaisia rapa käsiä ollaan . Mutta muuten kyllä myös keittiö asioissa käsiä pestään ja kuivataan juurikin tämän naulakon pyyhkeillä samoin käsitiskiä .
      Kiitos kommentista 😀 .

      Poista
  13. Nostalginen pyyheliinanaulakko. Meillä ei ole, mutta muistan lapsuuden kodistani ja monesta muustakin paikasta tuollaisen. Kuva suojakankaassa näyttää tutulta, olen nähnyt ennenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä oli lapsuuden kodissa vastaavanlainen . Kuva on kaunis tämäkin 😀 .

      Poista
  14. Noin kaunista pyyheliinapeittoa kannattaakin pitää esillä ja ihailtavana, vaikka sen takana ei olisi ainuttakaan pyyhettä. Mummulla oli pyyheliinateline, jonka peiton kirjontakuvio oli sinisellä. Taisi mennä serkulle mummun kuoltua.

    VastaaPoista
  15. Kiitos minulla on myös sininen kirjontakuvioinen peitto ja monta muuta 😀 .

    VastaaPoista
  16. Kaunis on pyyhenaulakko liinoineen, mutta katseeni vangitsi kuitenkin ryijy! Onko se omaa käsialaasi? Äitini joskus teki ryijyjä, mutta viimeisin taisi viimeisessä muutossa muuttaa muualle... kaikkea ei vain voi säilyttää, vaikka muistoja niissä olisikin paljon.
    Meillä ole tainnut koskaan olla tuollaista pyyheliinaliinaa... nostalginen ja naulakon tummasävy on upea yhdistelmä kattoparrujen kera!

    VastaaPoista
  17. Kiitos pyyheliina naulakko/ teline oli jo minun lapsuuskodissa vastaavanlainen .
    Ryijy on ystävältä saatu kuten kirjoitin .😀 .

    VastaaPoista