perjantai 4. maaliskuuta 2022

Mullan vaihto kliivialle ja santpaulioille .

 Nyt kuukirjan mukaan on hyvä mullanvaihto aika joten minäkin aloitin täältä kotoonta käsin ensin . Minulle on muuten huomautettu tuosta kotoonta sanan käytöstä täällä blogissa , ei kuulemma kukaan näin sano.........minäpä sanon taaskin 😁🤗 . 

Kliivia on kasvanut kohta ulos ruukustaan  multa on jo noussut kupruille pintaan ja ruukun ulko reunoilla on myös havaittavissa kuprun tuntua  kohta ruukku varmaan olisi halkenut . Minä pidin ruukusta kiinni ja mies veti . Yllättävän hyvin se irtosi ruukusta kuitenkin . Minulla oli täällä kotona valmiina yksi vähän isompi altakasteluruukku johon olen ajatellut sen nyt istuttaa .. Multaakin olen ostanut jo aikapäiviä sitten joten eikun hommiin . Piänihän tämä pikkueteinen on tähän hommaan mutta kun siinä on laattalattia niin . 



Juuristo on kyllä tosi vahvan näköinen ja kliivia pitää olla ahtaassa ruukussa joten tämä toinen ruukku on vain hieman suurempi . Tämä vesiputkelle muodostunut kolokin oli laitettava juurikin samaan kohtaan istuttaessa . Multaa oli tosi hankala laittaa koska tilaa ei ollut reunoilla kovinkaan paljon  . 



Tässä santukassa on neljä isoa alkua jos tämän nyt mullanvaihdon yhteydessä jaan niin mihin minä nämä kolme muuta laitan koska minulla on jo tätäkin vaaleansinistä jo kaksi samanlaista ja ajattelin viedä ne anopille kun käymme nyt keväällä häntä tervehtimässä . Oma Piha- lehden toimitus ilahdutti myös minua tällä tämän vuoden puutarhakalenterilla  ja huomasin päässeeni myös osaksi tätä kalenteria näiden omatekemien siemen pussukoiden takia.. Nämähän lähtivät sillon siemen arvontaan . Kiva ylläri . 



Sitten on vielä tämä santukka ja siinä on kaksi yksilöä , eli sitäkin jää yksi ylimääräinen ja näitäkin minulla on jo kaksi ennestäänkin ja vien siitä myös toisen ainakin anopille . Tämä on   vaaleanpunainen väriltään  . Minun ei tarvitse lisätä näitä lehtipistokkaista nämä lisääntyvät ihan näinkin . 



Minun kuvat on välillä vähän vastavalokuvia . Mutta nyt on kliivia taas omalla paikallaan yläkerrassa olohuoneessa  ja tässä ruukussa se saakin olla muutaman vuoden . 




Oletteko jo aloittanut mullan vaihdon  . 


Mutta tällaista tällä kertaa ❤ 






47 kommenttia:

  1. Enpä ole vielä ehtinyt mullanvaihtoon. Suunnitelmissa on. Kliivian vaihdoin viime keväänä hiukan isompaan ruukkuun. Samalla irrotin siitä poikasen omaan ruukkuunsa. Kliiviani ei ole yhtä mahtava, kuin sinun.
    Kirjoita ja sano juuri niin, kuin itse haluat. Jotkut kirjoittavat kokonaan omalla murteellaan, mikä on minusta hienoa. Joskus ei ihan joka sanaa heti ymmärrä, mutta yleensä lauseyhteydestä voi helposti päätellä. Ja ainahan voi kysyä. Oppiipahan uutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän minä aion tehdä kirjoitan juurikin niinkuin haluan 🤗
      Minun kliivia on sentakia iso kun siinä on useampia alkuja. Olen antanut olla ne samassa ruukussa.
      Mullanvaihto jatkuu minulla myöskin.

      Poista
  2. Minullahan on vain kolme kukkaa koko kämpässä :) Kahteen olen mullat vaihtanut, yksi on vielä jäljellä.
    Mukavaa viikonloppua sinulle Nila <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei minullakaan ole kovin paljon sisäkukkia mutta jokunen sentään. Meillä ei kotona ole ikkuna lautoja kuin yksi keittiössä sen laitoimme kun vaihdoimme patterin matalammaksi.
      Kiitos mukavaa alkanutta viikkoa.

      Poista
  3. Täytyy myöntää, että olen laiska mullan vaihtaja. Usein lisään vain kasvin juurelle hieman uutta multaa, jos nyt aina sitäkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En minäkään joka vuosi niitä kokonaan vaihda. Pintalisäyksellä täälläkin välillä mennään.

      Poista
  4. Minulla on ihan samanlainen kliivia, se on ollut minulla 16 vuotta, mutta ei vieläkään ole tehnyt kukkaa, olen laittanut uutta multaa ja isompaan ruukkuun, mutta ei se ole tehnyt kukkaa, enoikeastaan vaihda koskaan multia, olenvain lisännyt, sillä mulla on aika isoja viherkasveja, joihin on mahdoton vaihtaa multa, kiinanruusu on sellainen että jos paljastaa juuret, niin koko kasvi kuivuu heti, niin kävi kerran mulle, harmi kun se oli vielä aika iso kiinanruusu, muutama on joihin en ole koskaan vaihtanut multaa, on vehkat, viikuna, kultaköynnös.Harrastan viherkasveja, ja ostan harvinaisempia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanotaan että kliivia pitäisi olla ahtaassa ruukussa ja sentakia istutin vain hieman suurempaan ruukkuun. Minulla on se kyllä kukkinut mutta tänä vuonna ei vielä. Suuriin viherkasveihin on varmasti järkevääkin vaihtaa tai lisätä pintamultaa.
      Varmaan mielenkiintoinen harrastus jos vain niille on tilaa, meillä ei ikävä kyllä ole.

      Poista
  5. Kivaa keväistä hommaa, minä usein ulkona kun lämpö tullut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoin suuremmat ruukut ja vaihdot teen minäkin mielellään ulkona ja mökillä.

      Poista
  6. Enpä ole vielä aloittanut, olen kyllä ajatellut, että lannoittaakin voisi. Verenpisarat kun ovat jo aloittaneet kukinnan parilla kukalla. Tuo mullan ujuttaminen ahtaaseen väliin on kyllä erittäin hankalaa ja sottaista puuhaa!
    Oli niin kivat nuo sinun tekemät siemenpussit, niistä tuli kiva kuva, ja sopivasti tuli ystävänpäiväksi kortteja ja siemeniä muiltakin ystäviltä, niin niistä tuli sitten viime talvena mukava kuva. Nyt onkin jännittävää odottaa, kuinka siemenistäsi viime vuonna kylvetyt ja syksyllä avomaahan istutetut ukonhatut sun muut taimet nousevat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla yksi verenpisara on vielä kellarissa ja yksi on siellä mökissä mutta siinä ei ollut vielä mitään vihreää näkyvissä.
      Minä olen ihmetellyt että mistä tämä siemenpussi kuva on lähtöisin. Sinulla on siis jotenkin sormesi ollut mukana tässä järjestelyssä. Olisi kivaa kuulla siitä lisää. 🤔
      Minulla itselläni ei ole oikein hyvää tuuria noiden siemen istutuksien kanssa.

      Poista
  7. Vielä en ole aloittanut, vaikka kyllä pitäisi. Pitkälehtiviikuna suorastaan huutaa isompaa ruukkua, enkä muihinkaan ruukkuihin, saati multaan kajonnut viime keväänä.
    Komea on kliivia ja suorastaan kunniapaikalla ikkunan ääressä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No minusta ei niillä vielä mitään kiirettä ole suurinosa mökin kukista vaihdan uusiin multiin vasta kun hieman lämpenee että voin tehdä sen ulkona. Mutta kotona haluaisin saada ne vaihdettua niin voin keskittyä sitten muihin siivous puuhiin.
      Kiitos kliiviassa on monta alkua niin siksi isokokoinen.

      Poista
  8. Minulla ei ole kuin muutama kukka, mutta joka vuosi mullanvaihto tuntuu yhtä mahdottomalta ajatukselta. Usein säästän homman siihen, että tarkenen tehdä sen ulkona, eli kesään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä teen suuremmat vaihdot myös kun tulee lämpimämpää niin voin vaihtaa niitä ulkona. Mutta nyt täällä kotona pienempää vaihtoa.
      Kyllä se on tosiaan kummallista että aika kynnys on niitä joka vuosi aloittaa. 😁🤔

      Poista
  9. Ihanaa kevät puuhaa sinulla💚
    Huikean rehevä kliivia sinulla,oikeen odottaa sen kukintaa.
    Täälläkin on mullat vaihdettu ja kasvit kiittänyt💚
    Aurinkoa viikonloppuusi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No se alkaa yleensä tällä mullanvaihdoilla ja etenee sitten muihin kevätsiivouksiin. Saa nähdä kukkiiko kliivia nyt kun sitä häiritsin mullan vaihdolla. Siinä on useampia alkuja niin siksi aika isokokoinen. Sinulla on sitten hyvällä mallilla multien vaihto. Minulla on vielä suurinosa edessä mökillä mutta odotan lämpimämpiä ilmoja että voin tehdä sen ulkona.
      Kiitos mukavaa alkanutta viikkoa 🤗

      Poista
  10. I'm always a little afraid to change the soil to the plants because sometimes they resent it a lot. Yours is fantastic.
    Have a nice weekend

    VastaaPoista
  11. En ole vielä saanut aikaiseksi. Pitäisi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin se vaan on että välillä joutuu oikein pinnistelemään että saisi aloitettua mullan vaihdot.

      Poista
  12. Samoissa hommissa olin itse eilen. Tarkistan suunnilleen joka toinen tai joka kolmas vuosi kasvien juuristotilanteen, muulloin lisään vain pinnalle pikkuisen uutta. Ymmärrän hyvin tuon sinun kliiviasi ruukunvaihto-operaation. Meillä lapset tulivat avuksi kiskomaan anopinkielestä ruukkua irti. En voi sanoa, että helposti lähti, mutta irtosi kuitenkin. Oli aivan täynnä juuria ja siinä sitä vasta olikin hommaa, kun yritin sulloa kasvia takaisin ruukkuunsa :D Mukamas revin reilusti juuria vähemmäksi mutta tiukalta tuntui silti. Ensi keväänä pitää laittaa sille isompi ruukku. Ei tullut tähän hätään hankittua uutta, mutta onneksi anopinkieli pärjää vähän ahtaammissakin oloissa. Ahtaisiin kolosiin saa muuten ujutettua multaa paperitötterön ja lusikan avulla. Hidasta on mutta tulee vähemmän sotkua kuin kädellä nostellen. Aurinkoista päivää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä joskus on kasvi tiukasti ruukussaan ja apuvoimia tarvitaan.
      Kiitos vinkistä tötterö on hyvä kikka pitää minunkin käyttää sitä kun mökki kukille alan multien vaihdot.
      Kiitos auringon paistetta on nyt riittänyt ja pitääkin paistaa että saadaan lumet sulamaan.
      Mukavaa alkanutta viikkoa

      Poista
  13. Voi hitsi, tässäpä hyvä muistutus, että sekin homma pitäisi hoitaa :) Olen kyllä hommannut muutamia uusia viherkasveja tuomaan kevättä sisään, taitaa olla jokavuotinen hurahdus ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vielä kerkiää hyvinkin minulla on suurinosa vaiheessa kun mökillä on ne suuret ruukut. Ostin sinne 4x30 litraa toivottavasti riittää.
      Minäkin olen ostanut muutaman kasvin pitkään aikaan.

      Poista
  14. Kukkamulta laitettava seuraavalle kauppalistalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen ostanut jo aikapäiviä sitten mullat mutta inspiraatiota ja hyviä mullanvaihto päiviä olen odottanut.

      Poista
  15. Kukkakauppiaan poikana, eli siis lähes leikkokasvina itsekin, kaikenlaisen kukkailun pitäisi olla helppoa. Ei ole;D
    Viimein sain pysymään hengissä kevät-esikon, nyt jo viidettä vuotta. Ja olen uskaltanut jotain muutakin ottaa kasvamaan, lisätä pitäisi viherkasveja, happirikas ilma oli se mihin mutsi oli siellä kaupassa koukussa. Kyllä ajatuskin juoksi, ei sen puoleen, mutsilla siis.

    Mainostan hieman: Runotorstait ovat taasen alkaneet. Annan aina su - ti aikana sanan josta sitten torstaista keskiviikkoon aikaa kirjoittaa runo. tervetuloa lukemaan ja kirjoittamaan: https://sushuokailee.blogspot.com/2022/03/runotorstai-922-toivo.html
    Ensi viikon sana on Sininen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vai olet kukkakauppiaan poika 😁🤗
      Kukkailu on ainakin hyvin mielenkiintoista ja antoisaa.
      Kiitos mainoksesta 😁

      Poista
  16. Oi, pitäisi vaihtaa mullat. Menee välillä monta (siis tosi monta) vuotta niiden vaihtovälissä. Mutta yllättävästi kukkii joka vuosi esim. kliivia. Anoppi ihmettelee, kun hänen ei, ja hän kun ahkerasti vaihtaa multia ja antaa ravinteita.

    VastaaPoista
  17. Kiitos kyllä kliiviassa alkoi näkyä minusta lehtien vaalenemista ja se on merkki todennäköisesti ravinnon puutteesta ja toivottavasti nyt tämä hienoinen mullan lisääminen auttaa ja sitten pitää alkaa lannoittamaan melko pian.

    VastaaPoista
  18. Näinhän se on että toinen tekee kaikkensa ja ei onnistu ja toiset taas senkun porskuttaa 🤗😁

    VastaaPoista
  19. Kotoonta on hauska sana. Älä luovu siitä. 🧡
    Tunnustaudun hyvin laiskaksi mullan vaihtajaksi. Ihailen tarmoasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu mutta minäpä mietin miten sen sitten toisin sanoisin ,en tiennyt 🤔😄
      Kiitos tarmokkuus on kaukana minusta

      Poista
  20. 40 pelargonia sai uudet mullat ja loput 20 vain vähän. Vielä on Epiphyllumit, n.35kpl vielä odottaa. Kovaa hommaa, mutta palkitseehan se sitten kukinnalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Herttilei nyt minä menin hiljaiseksi ja Kirsti sanoi minua tarmokkaaksi edellisessä kommentissa .Sinähän se vasta tarmokas olet valtava määrä kasveja sinulla onkin .

      Poista
  21. Aloittanu oon mullanvaihdon kukilleni. Komea Kliivia siulla on. Ihmettelen kommentteja toisten puhe/kirjoitus kielestä. Jatka vuan entiseen tapaan. Eri murteet on rikkautta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että mullat vaihtuu sielläkin. Kliivia on aika komea koska siinä on useampia alkuja.
      Juu kyllä minä aion kirjoittaa juurikin niin kuin haluan.

      Poista
  22. Minulla meni ihmeen hyvin talvi. Pitääkin hankkia multaa ja vaihtaa ruukut.

    VastaaPoista
  23. No hyvä on multaa hankkia ainakin kotiin niin on sitten valmiina kun tulee inspiraatio.

    VastaaPoista
  24. Pariin kukkaan olen vaihtanut mullat. Muihin lisäsin ruukun pinnalle. Sottaista puuhaa, mutta kylppärin lattialla on hyvä tuuskata ja suihkutella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu ei kaikille välttämättä tarvitse kokonaan multaa vaihtaa. Meillä on suihkut sun muut yläkerrassa joten piti käyttää tuota pientä eteistä. Sottaista puuhaa ja siksi ei myöskään mukavaa.

      Poista
  25. Jopa onkin purkki pinkeenä juurista.

    VastaaPoista
  26. Näin oli siksi oli vähän pakko alkaa tähänkin mullan vaihto puuhiin.

    VastaaPoista
  27. Mulla on kliiviat vielä vaihtamatta. Kukkaa pukkaa joten pitää ehkä odottaa tovi uuden mullan kanssa.

    VastaaPoista
  28. Oi miten ihanaa sinulla pukkaa kukkaa silloin pitää kyllä odottaa

    VastaaPoista