maanantai 11. heinäkuuta 2022

Perennan siementen keräilyä

 Meillä oli muutama vuosi sitten ketjukirje mistä sai ottaa perennan siemeniä ja laittaa myös piti itseltä . Nyt kysyisin olisiko joku halukas ryhtymään taas aloittajaksi tällaiseen . Minusta ei siihen ole mutta nuoremmat jos kiinnostuisi . Nyt kuitenkin on yleensäkin hyvä aloittaa siementen keräily ja minä laitan muutamia sellaisten kuvia mistä olen jo siemeniä keränyt . Jatkan kun siemenet kypsyvät onneksi keräilin nämä sillä täällä on satanut nyt jonkinverran ja esimerkiksi tarhakylmänkukka on tiputtanut jo osan tupsuista . 


Tässä Soikkoratamo 


Se tavallinen kylmänkukka 


Ripsureunainen kylmänkukka 


Valkoinen kylmänkukka 


Esikko minkä nimeä en tiedä kukinnot ja siemenet ylhäällä ruusukkeesta 




Melkein samanlainen lehdiltään mutta kukat matalammalla ja siemenkodat erilaiset . 




Tavallinen kullero 



Itse tosiaan jatkan vielä siementen keräilyä kunhan valmistuvat ja kun olen keränyt laitan lisää mitä olen saanut aikaiseksi .  Esimerkiksi olen ajatellut erilaisia iiriksiä ja kurjenmiekkoja, amerikan vuokkoa, ritarinkannusta, kuolanpuoni ja tillipionin jne.... . Itse olisin kiinnostunut punaisen kylmänkukan siemenistä , vaalean keltaisesta kulleroista  punaisesta ja valkoisesta palloesikosta , jalo lupiineista , punaisesta ritarinkannus, syysvuokon jne.... siemenistä . Jotenkin koukuttavaa puuhaa tämä keräily ja niille on kyllä menekkiä fasenkin puolella ja erilaisissa ryhmissä mihin minäkin olen liittynyt. Olen laittanut kaksi lavakaulusta puutarhan puolelle sireniaidan varjoon  . Aion laittaa sinne jo nyt joitakin perennan siemeniä kunhan saan mullat kärrättyä . En aio kasvattaa mitään perennaa muutakuin  näin suorakylvönä . 


Mutta tällaista tällä kertaa ❤ 



27 kommenttia:

  1. Hienosti keräilet siemeniä ja olen niistä itsekin päässyt nauttimaan, kun täällä on kasvussa monia niistä perennoista, joiden siemeniä voitin blogisi arvonnassa viime vuonna! Itse olen hirveän laiska keräämään siemeniä, se hetki menee ohi niin äkkiä ja aika sekä ajatukset ovat olleet kiinni jossain muussa. Toivottavasti ketjukirjeen perustaja löytyy.
    Tuo korkeampi esikkosi taitaa olla siperianesikko, Primula cortusoides.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No jostain syystä innostuin tähän siemen keräilyyn. Mukavaa kuulla että olet onnistunut niissä siementen kasvussa mitä täältä tuli. Toivottavasti kirje lähtee kulkemaan tai vaikka vain jonkun kanssa. Kiitos pitää googlettaa tuo esikko 🤗

      Poista
  2. Minulla ei ole puutarhaa, mutta kerään mm.lupiinin siemeniä äitini ja isäni haudalle, olkoon ne vieraslaji, mitä väliä, kun joskus en enää jaksa satoja km.mennä laittaan kukkia,(kirkko ei niitä hoida, eikä kukaan sen jälk. kun meistä sisaruksista aika jättää,) niin lupiini on joka vuotinen, ja kaunis kukka.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen istuttanut haudalle kaksiväriset kuunliljat on kivan näköiset ja menestyy vaikka ei kastelisi koko kesänä.

      Poista
  3. Toivottavasti joku innokas tarttuu mainioon ehdotukseesi. Minulla ei taida riittää pitkäjänteisyyttä systemaattiseen keräilyyn, kun tänä kesänä näyttää kaikenlaista hommaa riittävän muutenkin yllinkyllin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin yllätyin kun tähän innostuin. Hommia riittää ja teen minkä kerkiän tai viitsin.

      Poista
  4. HIeno ehdotus:) Itse olen täällä keräillyt hieman nokkosen, villisinapin ja kiiltomalvan siemeniä ja levitellyt niitä sitten talon vieressä olevalle ruohikkoalueelle,jossa talvisin kasvaa nokkosta, mutta halusin sitä vielä lisää. Minullahan ei ole puutarhaa, eikä myöskään parveketta, joten hyvin pienimuotoista on oma keräilyni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on täällä nokkosta ihan omasta takaa ja paljon joten sen siemeniä en kerää. Vaikka sinulla ei ole puutarhaa tai parveketta sinulla on siellä ympärillä paljon kauniita kukkia ja villiyrttejä ympäri vuoden ..

      Poista
  5. Ihailen taitoa ja viitseliäisyyttä kerätä siemeniä talteen. Tuntuu, että itsellä ei riitä siihen riittävästi pitkäjänteisyyttä, hommaa on niin monenlaista. Perennojen siemenestä kasvatus on kyllä tosi kannatettavaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei siihen juurikaan taitoa tarvitse .Hommaa on täälläkin mutta jostain syystä innostuin tänä vuonna . Sinulla on siellä niin laajat ympäristöt että tarvitset paljon perennoja .

      Poista
  6. Joskus keräilen siemeniä ahkerammin talteen ja joskus laiskemmin, osan heittelen suoraan maahan toivoen eden jonkun itävän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoin minä teen joidenkin siementen kohdalla että levitän suoraan maahan esimerkiksi tarhakylmänkukka on itänyt ihan kiitettävästi.

      Poista
  7. Hyvä idea. Minulla ei riittänyt kärsivällisyyttä siementen keräämiseen silloin kun minulla oli vielä puutarha. Mutta ajatus on hyvä, toivottavasti joku tästä innostuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos minulla oli jostain syystä nyt kiinnostusta keräillä siemeniä kyllä näille varmaan ottajia löytyy

      Poista
  8. Vastaukset
    1. Anteeksi nyt en oikein käsittänyt kysymystä 🤔

      Poista
  9. Jahas, aiemmin kirjoittamani kommentti on sitten hävinnyt johonkin bittiavaruuteen :-/ Siemenketjukirjeet ovat minusta hirmuisen hauskoja ja niistä tulee aina niin kivoja uusia kasvituttavuuksia puutarhaan. Voisin itsekin osallistua, jos joku laittaisi sellaisen taas liikkeelle. Tai jos halukkaita osallistujia olisi mutta ei ketään, joka aloittaisi sen, niin kai voisin itsekin siihen sitten ryhtyä. Jos ei ketään kiinnosta osallistua, niin sitten voitaisiin tehdä tuosta rimpsureunaisesta kylmänkukasta ja siperianesikosta ihan vain sinun kanssasi vaihtareita tai kauppoja. Jäänpäs seurailemaan tähän postaukseen tulevia kommentteja, palaillaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu katellaan ja katso vielä sitten niitä muitakin siemenjuttuja mitä keräilen. En minä mitään myy saat jos haluat ja jos jotain muutakin vielä kiinnostavaa löytyy. Voidaan tehdä vaihtareita keskenään jollei muita tule mukaan.

      Poista
    2. Minuakin kiinnostaisi osallistua siemenketjukirjeeseen, mutta en itse uskalla tänä vuonna lupautua sellaisen järjestämiseen, kun alkusyksyyn osuu sekä muutto että perheenlisäys. Jos Minna (tai joku muu) innostut laittamaan siemenkirjeen pystyyn, pidäthän aiheesta metakkaa, niin huomaan osallistua. :) Täytyykin jo kierrellä puutarhassa katselemassa, mitä siemeniä sieltä löytyy ja mitä voisi olla tulossa.

      Poista
  10. Otanpa siemeniä talteen, josko tulevassa osuisi kiertokirje, johon lisätä osuuteni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva juttu ja voidaan myös keskenään lähetellä ja tehdä vaihtareita jos muita ei kiinnosta. Laitan myöhemmin myös muita kuvia mistä olen siemeniä keränyt.

      Poista
  11. Hei Nila!
    Minä kerään kyllä omasta puutarhasta siemeniä, ei ne kaikki aina tule käyttöön. Suuren sinikellon siemenet menee aina heti kukkapenkkiin takaisin. Nyt niitä on valkoisia ja sinisiä.
    Ensimmäiset tuli Hangosta Famun puutarhasta.
    Terveisin Marika

    VastaaPoista
  12. Minä innostuin tänä vuonna keräilemään jos vaikka vielä joku muukin. Varmaan ihana tuo kello.
    Mukavia päiviä sinne.

    VastaaPoista
  13. Seuroompa tuota siementen keräilyy, joskus oon osallistunu. Siulla onkin paljon mielenkiintoisia kasveja ja siemeniä.

    VastaaPoista
  14. Soikkoratamosta tulee jostain syystä mieleen häntä. Kylmänkukka on todellinen kaunotar.

    VastaaPoista
  15. Juu olet oikeassa häntä hyvinkin 😁.Kylmänkukka on kaunis kukkiessaan ja sitten vielä palkinnoksi kauniit siementupsut.

    VastaaPoista