torstai 12. lokakuuta 2023

Omenahilloa tutulla laitteella .

 Olen tehnyt omenahilloa jonkinverran kun omenia kerran on myös piirakkaa on tullut tehtyä  . Nyt tässä omehillo tekemisessä meinasi tulla loppu  . Minulta hajosi melkein viisikymmentä vuotta vanha " peli" mitä olen käyttänyt omena hillon tekoon . Tämä on siitä hyvä että omenia ei tarvitse kuoria vaan kuoret jää mukavasti reunoille ja mäski valuu reiistä astiaan . ( Omena lohkot olen hieman  pehmentänyt isossa kattillassa ).Senjälkeen mäskiin lisätään sokeri ja keitetään  . Olen vielä sauvasekoittimella viimeistellyt hillon   Päältäpäin laite on ehjä mutta jostain syystä se lopetti toimimasta eli mäski ei enää tullutkaan ulos .




Lähdin kauppoihin katsomaan josko ostaisin uuden olihan vanha muovinen kestänyt monet veivaamiset  . Mutta eipä niitä ole enää myynnissä missään kaupassa . Kävin kierrätyskeskuksessa myös katsomassa mutta ei  . Kahdessa kirpparissa kävin myös  . Sanoin miehelle että nyt pitää käydä vielä yhdessä uudessa kirpparissa vaikka siellä ei varmasti tavaraa vielä ole paljon tarjolla  . Mutta kas kummaa sieltähän  hyllyltä mies sen bongasi . Oli vielä varmaan vanhempaa sorttia . Katsoin hintalappua ja se oli 10 e  . Minusta kallis mutta antiikki ilmeisesti maksaa  . No mukaan se lähti  . Nyt jatkuu hillojen teko  .




Mutta tämän vekottimen hajoaminen pisti minut ajattelemaan miten nykyään tehdään hilloa ellei ole tällaista kapinetta?  Kysynkin nyt teiltä miten te sen teette  . Tiedän että monet eivät enää edes tee vaan ostavat kaupasta hillonsa . Kummallista myös miten ihminen tottuu johonkin vanhaan ja tuttuun konstiin ja siitä ei meinaa päästä eroon.  No nyt minun ei edes tarvitse  .


Mutta tällaista tällä kertaa 😀 .

44 kommenttia:

  1. Kätevän näköinen laite, ja vanhempi metallinen on vielä kestävämpi kuin entinen muovinen, vaikka sekin kesti vuosikymmenet! Mikähän nykyajan vempain kestäisi vuosikymmenet...
    Olen tehnyt omenahilloa aniharvoin, kun en oikein ole sen ystävä, silloin olen tehnyt kattilassa, pieninyt omenat vain pieniksi kuutioiksi, niin niistä jää pienet "mykyt". Voisihan sitä vielä vaikka perunamuussisurvimella survoa, jos haluaisi tasaisempaa. Äitini teki aina omenasosetta pihamme omenapuista jollain laitteella ja sitä piti sitten syödä koko talvi, uh :-D

    VastaaPoista
  2. Kiitos Saila jos sen tekee kattilassa eikö silloin pidä kuoria omput?
    No minä pakastan hillot pienempiin rasioihin ja käytän yhden rasian esimerkiksi kääretortun väliin . Annan myös pois jonkinverran .

    VastaaPoista
  3. Minulla on tuollainen alakuvan vempain. Jossain vaiheessa uutisoitiin alumiinin haitallisista terveysvaikutuksista. Alumiiniahan tuo metallinen on, terät ilmeisesti muuta metallia. Löysin kaupasta samanlaisen muovisena, mutta se oli surkea vempula, jonka laitoin melko pian kiertoon. Palasin alumiiniseen, joka toimii vuodesta toiseen kiitettävästi. Olen soseuttanut sillä paljon muutakin kuin omenoita.
    Ehkä tämän päivän ihmiset ostavat hillot ja soseet kaupasta. Ehkä heillä ei ole oman puutarhan satoa tai kuskaavat ylimääräiset kompostiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vielä en ole kokeillut uutta vempainta mutta ehkä jo pian .
      Minäkin luulen että hillot ostetaan kaupasta . Minä yritän karttaa lisäaineita joten teen ne itse .

      Poista
  4. Monet vanhat vempaimet ovat tosi käteviä ja myös toimivat vuosikymmenet. minulla on edelleen käytössä yleiskone, joka on yli 40 vuotta vanha ja toimii ihan loistavasti.
    En ole ajatellut, että käyttämälläsi tavalla saa omenasoseen ilman omppujen kuorimista, kätevää.
    Olen itse tehnyt omenahillon tai -soseen kuorimalla omput ja kattilassa keittämällä. Välillä olen tehnyt hienoa sileää sosetta ja välillä tarkoituksella 'mykyisempää'.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vanhat vempaimet on kyllä käteviä ja tämä juurikin sentakia että omenia ei tarvitse kuoria.
      Minä teen aina sileää ja viimeistelen sentakia aina sauvasekoittimella.

      Poista
  5. Tuon "pelin" nimi on sosemylly, ja niitä löytyy verkkokaupoista. Modernit ovat ruostumattomasta teräksestä tehtyjä, käteviä kaikenlaiseen soseutukseen ja ne voi pestä astianpesukoneessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katriina ei ole tullut verkkokauppa edes mieleen .❤️

      Poista
  6. Tuollaisella teräksisellä sosemyllyllä olen minäkin tehnyt aina, enkä myöskään kuori omenoita. Siemenkodat vaan nappaan pois omenaporalla. Höyryttämisen ja oseuttamisen jälkeen kiehautan sokerin kanssa ja sitten sose kuumana purkkiin. Käytän n. puolet tavallista ja puolet hillosokeria, mutta olen jo pitkään luistanut sokerin määrässä ja käytän vain n. 250 - 300 g kilolle sosetta. Hyvin on säilynyt ja hillo on raikasta. Sekä muovisia että teräksisiä myllyjä saa edelleen.
    -Mummopuutarhuri

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minunkin pitää seuraavalla kerralla vähentää sokeria. Minä pakastan vielä hillon niin säilyy kyllä.

      Poista
  7. En nykyään tee enää hilloa kun ei ole omasta takaa marjoja tai omenia. Mutta ennen tein ja silloin meillä oli käytössä juuri tuollainen oranssi laite.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on kotona yksi omenapuu mikä tekee runsaasti satoa . Mökillä on myös yksi jäljellä ja sato on aina huono .
      Mutta täältä saa aina joltain omenia jos omiin ei tule .

      Poista
  8. minä hölmö heitn tuollaisen vanhan60 v roskiin kun mössötyslevyt kuluivat(siis tuollaosen minkä ostit) uusi ei ollut lainkaan yhtä hyvä.tein perunamuussinkin tuollaisella vaikka naapurin tyttö 6v sanoi: väärin tehty.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vanhat jutut on joskus vahvempia ja kun on tottunut johonkin on vaikea päästä siitä pois .
      Vai väärin tehty 😀 .lapset on ihania.
      Meilläkin oli lapsenlapset yökylässä ja tehtiin pussi muusia .
      Minä valmistelin alun keitin veden ja laitoin suolan . Lapsi 6 v poika haluaa aina tehdä mukana muusia ja muuta , myös valmista pussi kastiketta tehtiin . Minä alustin taas aineen kattilaan ja sekoitin aluksi hän jatkoi sekoittamista ja sai myös kaataa maidon muusin sekaan ja sekoittaa .
      Kun aloitettiin syöminen hän kehui pikkusiskolle että hän teki muusin ja kastikkeen , ukki paistoi kanat ja mummu ei tehnyt mitään 😀 .
      Lapset on ihania kuten jo totesin .❤️ .

      Poista
  9. Samanlaisella metallisella sosemyllyllä miekin tien omenasoseen ja lantut laatikkoon jauhan. Vanha on miunkin ja kestää varmaan niin pitkään kun tarviin. Sokerii laitan vähän ja rasioissa pakastan sitten. Kääretorttuun ja muuhun leivontaan käytän. Köyhät ritaritkin maistuvat omppusoseella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on siis samat vempainet ja sama maku hillon suhteen . Minäkin pidän omenahillon mausta kääretorttuihin käytän ja tänään taidan tehdä lettuja .

      Poista
  10. Minä keitän kattilassa omenahillon. Kuutioin omenat kuorineen. Kuorista tulee hilloon iloisia väripilkkuja ja kuitua. Hillopurkit säilyvät hyvin jääkaapissa tai kylmäkaapissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei minä olen kuorinut aina omput mutta varmasti myös hyvää näin tehden .

      Poista
  11. Voi ihanuus tuttu vempele. Lapsuudessani tuota on veivattu useaan otteeseen. Niin toimiva härveli kerrassaan. Onkohan se tallessa, täytyypä kun käyn viikonloppuna niin katson.
    Tänä vuonna omppupuihin ei tullut kuin muutama omena.
    Mukavaa syyspuuhaa viikonloppuusi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä vempaimet on tuttuja monenkin lapsuudesta. Me saimme ihan kiitettävästi omenia .
      Kiitos samoin sinne .

      Poista
  12. Hih, lapsuudesta tuttu oranssi hedelmäveivi. Laitoin nuoruudessa lapsenvahtina ollessani hoitopojalle sosetta tuollaisella.

    Meillä oli vielä joku vuosi sitten kotona kirpparilta ostettu samanlainen jolla soseutin meidän omenoita, mutta sitä ei ole enää. Olen tehnyt omenasosetta pakastimeen vain paloittelemalla veitsellä ja kuumentamalla kattilassa. Soseita käytän piirakoihin. Niiden ei tarvitse olla kovin hienojakoisia. 🍎🍏

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lapsuudesta monelle varmasti tuttuja juttuja .
      Minä teen aina sileää hilloa mutta voisihan siinä olla myös kokkareita ainakin piirakoissa.

      Poista
  13. Oi, minullakin OLI vastaava, mutta hajosi inkivääriä vääntäessä, siitä jäi niitä "jouhia"
    Anopin vanha pamix soseuttaa pienet määrät meillä, isommat vetelen monitoimikoneella.
    Hilloja ei tule tehtyä (yrittänyt vähentää sokeria) - soseina pakkaseen, varsinkin loppusyksystä, kun molemmat pakkaset on jo "täynnä" ja silti on vaan saatava mahtumaan lisää....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää minunkin tehdä vielä soseita pakkaseen kunhan saisi aikaiseksi . Pakkaset alkaa meilläkin olla jo täynnä .

      Poista
  14. Meillä oli samanlainen oranssi vekotin kun olin lapsi. Minä teen omenahillot niin, että kuorin omenat ja pilkon lohkoiksi. Keitän lohkot kattilassa kanelitangon kanssa pehmeiksi. Sitten sauvasekoittimella hienoksi ja keitto sokerin kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se käy myös hyvin jos viitsii kuoria minä olen siihen hommaan laiska .

      Poista
  15. En yleensä tee hilloja lainkaan, vaan syön omenat sellaisenaan ja marjat pakastan ilman sokeria.
    Vanhat tavat istuvat kyllä usein sitkeästi, mutta mitäpä sitä hyväksi todettua suotta muuttamaan.
    Mukavaa viikonloppua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me teemme hilloja jonkinverran mutta marjat minäkin pakastan ilman sokeria .
      Vanhat tavat on sitkeässä .
      Kiitos ja mukavaa alkanutta viikkoa .

      Poista
  16. Minullakin on tuollainen käsitoiminen soseuttaja, mutta se pölyttyy kaapissa. Palon omenat kuorineen, heitän kattilaan pieneen vesimäärään pehmentymään ja sitten sauva-/tehosekoittimella teen soseeksi. Ei niitä silputtuja kuoria sieltä seasta huomaa. Nopeaa ja kätevää. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei minä olen tottunut tekemään näin etten laita kuoria mutta mikä ettei myös näin tehtynä hillo on varmasti todella hyvää .
      Kiva kun poikkesit blogissani minunkin pitää käydä vastavierailulla.

      Poista
  17. Ihan tuli menneet ajat mieleen. On tuollaista kampea täälläkin väännetty.
    Minä taas lohkon omenoista piirakkaan pelkät lohkot.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nostalgiaa tämähän on .
      Piirakoihin minäkin käytän pääasiassa omenan lohkoja ,

      Poista
  18. Kotona on äidillä tuollainen sosemylly, ennenvanhaisesti alumiinia. On kyllä kätevä soseen tekoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulemma nettikaupasta saa ostaa vielä tällaisia mutta ei varmaan samasta materiaalista ?
      Kätevä on .

      Poista
  19. Meidän omenapuun omenat ovat jotain talvilajiketta. niitä ei tarvinut kuin kuoria, lohkoa ja keittää. Hyvää tuli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on kotona myös Lobo sekin on aika myöhäinen lajike .
      Hillo on hyvää olipa tehty miten hyvänsä .

      Poista
  20. Mä keitin päärynähillon päärynät pehmeiksi ja survoin perunasurvimella. Ennen olen käyttänyt yleiskonetta, mutta pienen annoksen sai hyvin käsipelilläkin tasaiseksi.

    VastaaPoista
  21. Päärynä hillo on varmaan aivan ihanaa .

    VastaaPoista
  22. Vähän myöhässä tulin tätäkin lukemaan, mutta tuollainen alakuvan sosemylly eri värisellä kahvalla on minunkin lapsuudenkodissani joka syksy käytössä. Se on ollut varmaan aikanaan mummollani käytössä, luulisin. Meillä omenasoseen veivaaminen oli lasten hommaa ja nyt omat lapsenikin olivat päässeet mummolassa käydessään veivaamaan sosetta. Äitini ahkeroi yleensä omenasosetta meidänkin tarpeisiin, joten ei ole tullut itse juurikaan sitä tehtyä. Jonain vuonna tein sauvasekoittimella ja ihan kelvollista tuli niinkin. Sitä vaan on tottunut "myllättyyn" soseeseen :D

    VastaaPoista
  23. Minä teen jonkinverran pakkaseen ja käytän lettujen , piirakoiden ja kääretortun tekemiseen . Ompahan omasta takaa lisäaineettomia hilloja .
    Sauvasekoittimella minäkin vielä viimeistelen .

    VastaaPoista
  24. Varastossa on anopilta perittynä juuri tuollainen oranssinen laite. Minulla ei ollut mitään käsitystä, että sillä voisi tehdä hillot ja laatikkososeet noin näppärästi. Aina oppii uutta.

    VastaaPoista
  25. Hienoa että sinäkin omistat tämän laitteen tämä on todella näppärä laite ota ihmeessä käyttöön .

    VastaaPoista