perjantai 1. heinäkuuta 2022

Pitikö tämäkin kokea

 Kukkapenkkien osalta kärhöjen istutukset muuttivat hieman kasvivalintoja . Nythän se oli niin että kärhöjen "jalat" pitää olla viileässä . Osassa kärhöjen kohdalla se on jo hallussa mutta osalla ei . Tämä 'Multi Blue'kärhö ilahduttaa jo nyt viidellä upealla kukalla . Olen nyt tilapäisesti laittanut muutamia kattotiiliä nojamaan tukikehikkoon "ehkä" antamaan hieman varjoa kun tuo kasvillisuus puuttuu osittain . Jalolupiinit on tällähetkellä ainoat kasvit ja todennäköisesti ainakin punainen siirtyy muualle . Eteen ajattelin istuttaa sinistä nyppykurjenpolvea sitä minulla on ennestään paikassa mistä sen siirto on jokatapauksessa edessä  . Tässä paikassa on valkokeltaista matalaa tulppaaneja keväällä ja nyt sen lehdet on jo kaikki kuivuneet .



Penkin takaosa on vielä reunusta vailla yritän saada sen aikaiseksi ennen kasvien istutusta , 




Tämä toinen kärhö 'Blue Angel 'on sitten jo paremmin ympäröity kasveilla edessä on kullerot jotka olen nyt jo leikannut alas , sivuille ja taakse istutin kapeaa liljaa tai luulin silloin niiden olevan jotain liljoja Ihmettelin kyllä että mitähän nämä on ja kun niitä on niin paljon . On myös monivuotisia tulppaaneja . 











Oletettujen linjojen kasvaessa huomasin että eivät nämä mitään liljoja ole ja niinpä käytin ohjelmaa mikä on asennettu puhelimeeni ja sehän antoikin pian tiedon kyseisestä kasvista 😣. Näitä on minulla useita kärhön ympärillä ja niillä on todella paksu runko ja korkeuttakin on reilusti . Näitä minä olen istuttanut hartaudella syksyllä ja kastellut silloin ahkerasti . Tiesin syksyllä mihin kärhö istutetaan ja olisi nyt ollut valmiina hyvä varjo . Nyt joutuu ottamaan talikon käteen että nämä saan maasta nostettua . Ja nyt on sitten istutettava jotain tilalle . Pitikö tämäkin kokea . Minun hellässä hoidossa on kasvanut niinsanotusti "käenpoikanen" 
Ajattelin kokeilla tätä ruukkuun voisi olla aika jännä. 


Niin ja sitten se ohjelma on PlantNet mikä minulla on asennettu kännykkään . Voit ottaa kuvan ja ohjelma kertoo loput..... kätevää minusta olen unohtanut kertoa tästä myös täällä ohjelma on kätevä tapa selvittää mistä kasvista on kyse ja voi helpottaa monien elämää . 

Mutta tällaista tällä kertaa ❤ 










27 kommenttia:

  1. Minäkin ostin alesta yhden kärhön, ei sen edessä kyllä ole mitään varjostavaa kasvia. ;))
    Tuo kasvien tunnistussovellus on varmasti kätevä, kiitos vinkistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä ostin viime syksynä kuusi kärhöä ja olen ymmärtänyt että sen juuristo pitäisi olla varjossa.Minusta hyvä sovellus ja olen käyttänyt paljon .

      Poista
  2. Niin upeat kukat tuossa kärhössä. Sinulla ei siellä hommat pääse loppumaan.
    Kaunista heinäkuuta sinulle Nila <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä ja muissakin kärhöissä on todella upeat kukat .Hommat ei lopu mutta toivoisin hieman vähentyvän . Kiitos samoin sinulle hyvää heinäkuuta

      Poista
  3. Voihan harmi että istutit vahingossa huonosti sopivaa kasvia tuonne, mutta puutarhasi on kyllä todella kaunis, ja kauniita kukkia siellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä oli kuule rikkaruoho ja sentakia minua kyllä harmittaa Kiitos sinulle sanoistasi ❤️

      Poista
  4. Tekevälle sattuu vaikka en ihan tältä istumalta tajua mikä vika kasvissa on. Mutta ei ainakaan ilmeisesti sitä mitä sinä olisit halunnut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on kuule ihan rikkaruoho ja kun nyt on kuitenkin vielä perennoja tarjolla 👏

      Poista
  5. Hei Nila!
    Kaunis väri tuo sininen kärhö. Tuo kasvi varmasti sopii ruukkuun, se on aika kivan näköinen vaikka ei ollut se mitä sinä luulit.
    Oikein hyvää viikonloppua /Terveisin Marika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kärhö on kyllä upea ja tämä oli ihan rikkaruoho mitä minä olin hoitanut ja kyllä minä jotain perennaa kuitenkin haluan istuttaa Kiitos ja hyvää sunnuntai iltaa .

      Poista
  6. Oi, sinulla on kärhöt jo kukassa! Tuohan vaikuttaa mielenkiintoiselta sovellukselta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeile asentaa tämä sovellus niin huomaat miten hyödyllinen tämä on .

      Poista
  7. Varmasti tuo sovellus on apuna kasvien tunnistamisessa.
    Hienoa, että näet tuoreessa kärhössä jo kukkia. Hyvä alku tuleville vuosille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä sovellus kannattaa asentaa olen sitä mieltä .
      Olen onnellinen noista kärhöistä .

      Poista
  8. Kiitos vinkistä tuon sovelluksen suhteen. Puutarhassa on pari tunnistamatonta kasvia, joille etsiskelen nimeä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa asentaa olen itse tyytyväinen tähän sovellukseen mutta en aina meinaa muistaa itse koko juttua .

      Poista
  9. Ihanasti kukkii sinulla jo Multi Blue. Minulla se ei menestynyt, vaan heitti henkensä vuosia sitten, eikä uutta ole tullut hankittua tilalle.
    Mukavaa viikonloppua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle sanoistasi ja hyvää sunnuntai iltaa ❤️

      Poista
  10. Tekevälle sattuu :D Tuosta kyllä tosiaan saisi komean ruukkukasvin. Peukut 'Multi Bluelle'! Meillä alkaa vasta näkyä siinä nuppuja. Mukavaa heinäkuuta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu sitä sattuu ja olen tosi iloinen myös Multi Bluesta ja muista kärhöistäni . Kiitos mukavaa heinäkuuta myös sinne .

      Poista
  11. Kaunis kärhö, mutta mikä ihme tuo sinun varjostuskasvi oikein on. Ainakin se on metkan näköinen.

    VastaaPoista
  12. Kiitos kuule se on rikkaruoho korpikaisla mikä näkyy siinä kuvassa sovelluksessa .Metkan näköinen on mutta en minä rikkoja halua kasvattaa kun perennojakin on .

    VastaaPoista
  13. Monta kertaa olen rikkoja luullut perennoiksi tai päin vastoin. Kestää aika kauan minulle, että opin tuntemaan kasvin myös tosi pienenä, että onko se rikka vai ei. Ja jotkut laukan tai helmililjan poikaset saattaa erottaa heinästä, vain sormien välissä eri tuntuisuutena, kun lähinäkö ei riitä eroja huomaamiseen.

    VastaaPoista
  14. Kyllä nämä olivat niin jotain liljan näköistä silloin kun niitä istutin nyt harmittaa kun ei ole mitään kasvustoa takana ja sivuilla.

    VastaaPoista
  15. Koriasti kukkiva kärhö. Mulla tuppaa olemahan aika kranttu ja oikukas. Tänä vuanna näyttää taas voivan aika hyvin ja on palio nuppuja, muttei hetikää nii joka vuasi. Keväästä kärhöjen juuri sais saara aurinkua, että kärhö tajuaas herätä, mutta paahteessimpana aikana olis hyvä olla varijoosta. Oonkohan nähäny tuallaasta rikkaruahua. Kasvaakokaa tääläpäi. Tekevälle sattuu :)

    VastaaPoista
  16. Kiitos kärhö ohjeista olen vasta alkaja tällä saralla . Nostin eilen talikolla korpikaislaa pois ja sillä oli ihan älyttömän paksut juuret .En saanut kaikkia vielä pois juuria katkeili pitää antaa vähän aikaa olla jos kasvaa uudestaan tai kun kasvaa niin sitten kaivan lisää juuria .En minäkään ennen ole tällaista huomannut mutta yleinen on kuitenkin .

    VastaaPoista