tiistai 8. helmikuuta 2022

Peiton pienennystä .

 Meillä on kaikenlaista tykötarviketta edelleen mökillä pikkumökissä mikä toimii varastona  . Muistin että minulla on siellä jemmassa kaksi samanlaista peittoa  ( ei ainoat) Nämä peitot olemme saaneet isältäni yli kolmekymmentä vuotta sitten  . Nämä eivät ole enää kuohkeita mutta ihanan pehmeitä ja vieläkin ehjiä  . Peitot oli silloin kapeampia kuin nykyään ja minusta myös lyhyempiä . No oli miten oli nyt tälle toiselle tuli käyttöä . Toin sen kotiin ja ensimmäiseksi pesin sen vaikka muistaakseni pesin sen ennen säilytykseen laittoa . Pienensin sen nuorisotäkin kokoiseksi eli 115 x 155 cm  . Näin sain pojanpojalle 5 v hyvän mökkitäkin . Lopusta tein neljä pannulappua ja käytin kierrätyskeskuksesta ostamiani kahta vinokantin 5 m pätkää kanttaukseen . Olin tyytyväinen kun sain kierrätettyä vähän tavaraa ja näille tuli nyt hintaa ainoastaan se yksi euro mitä nuo vinokantit maksoi . Sinistä vinokanttia vielä jäi reilusti joten käytän sitä vielä muihin pannulappuihin . Olin niin laiska että ompelin kaikki valkoisella langalla. Olisihan noita lankoja ollut mitä vaihtaa . Eihän nuo nyt niin hyvin tullut tikattua ja kantti oli aika kapeaa . Nyt laitankin vanhat pannulaput pesuun  . Nämä laput tuntuu nyt ainakin hyvältä käteen kaikki mitä olen tehnyt ei minusta ole hyviä kuitenkaan olleet . Jotkut on liian jäykkiä ja toiset taas liian ohuita , paksuja tai liian pieniä jne.... 




Seuraavaksi teen näille pussilakanan , alalakanan ja tyynyliinan  meidän vanhoista pussilakanoista mitkä on mennyt ylälaidasta rikki kun olen mankeloinut . Nyt kun peitto on pienempi niin kahdesta pussilakanasta nämä syntyy . 


Mutta tällaista tällä kertaa ❤ 


39 kommenttia:

  1. Kauniit! Kuin uusia.
    Hieno asia on kierrätys.

    VastaaPoista
  2. Onpa ihana tuo täkin kangas. Todella onnistunut kierrätysidea <3
    Kaunista tiistaita sinulle Nila!

    VastaaPoista
  3. Kangas on pehmeä ja kaunis, kiitos.
    Kiitos kuin myös sinne ❤

    VastaaPoista
  4. Kierrätystä parhaimmillaan. Hyvä hyvä.

    VastaaPoista
  5. Hienosti kierrätetyt peitot, ja hyvin olivat säilyneetkin noin monta vuotta:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen joissakin asioissa hyvin nuuka 🤔😁❤

      Poista
  6. Mainiota ja järkevää kierrätystä.

    VastaaPoista
  7. Ihanaa niin parasta kierrätystä!
    Taidokkaasti olet ommellut,mukavaa puuhaa.
    Nyt sait tarpeelista käyttöön..hienoa!
    Mukavaa viikon jatkoa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu minä yritän näissä asioissa kyllä kierrättää.
      Kiitos ja mukavaa viikonjatketta myös sinne ❤

      Poista
  8. Sievän näköinen kangas <3 Järkevää kierrätystä. Olet taitava ompelija. Minulla on sukkapuikot heiluneet ja olen tehnyt miniryijyjä :) Käsitöiden tekeminen on mukavaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomasin että kankaassa on talon ja puiden kuvia 🤗. Taitoa tähän ei tarvita mutta ehkä vähän viitseläisyyttä.
      Miniryijyjä en ole koskaan tehnyt. Käsitöiden tekeminen on kyllä mukavaa. 🤗❤

      Poista
  9. Hyvä idea kierrättee peitto.

    VastaaPoista
  10. Hei Nila!
    Hyvältä tuntuu kun vanhasta saa uutta. Tytär toi aivan uudelta näyttävän verhon jonka oli löytänyt kirppikseltä. Siitä yhdestä tuli hänelle uudet verhot keittiöön, ja riitti vielä pöytäliinaan ja pannulappuihin. Yksi vielä ommeltava. Oikein hienot sinun peitto ja pannulaput.
    Terveisin Marika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, hienoa että tyttäresi löysi tämän verhon ja se sai uuden elämän ja jatkoaikaa
      Kiitos olen itsekkin tyytyväinen tähän tuunaukseen. 🤗 ❤

      Poista
  11. Hauska idea! Turhaan heitetään käyttökelpoista tavaraa menemään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos olen samaa mieltä vielä olisi paljon tällä saralla tekemistä. ❤

      Poista
  12. Hieno idea ja niin ihana retropeitto!

    Kierrätys kunniaan!

    VastaaPoista
  13. Kiitos sinulle sanoistasi tällaisia ei saa enää kaupasta ❤

    VastaaPoista
  14. Sinulla on innoittavia hommia :) Ei taida olla ihan helppoa kanttailla noin paksua peitettä ompelukoneella. Hankala käsitelläkin. Tarpeeksi kun haluaa, niin onnistuu :)

    VastaaPoista
  15. Kiitos tämä ei minusta ole paksu eikä ollut hankala kantata kun ompelin ensin reunat suoralla tikillä ja sitten vasta kantin. 🤗❤

    VastaaPoista
  16. Upeaa kierrätystä. Peitosta tulee varmasti lempipeitto

    VastaaPoista
  17. Kiitos sinulle sanoistasi ❤
    Käy kurkkaamassa minun lukijat listaa siellä ne viimeisinä on sinunkin blogisi kahteen kertaan toisesta ei pääse mihinkään ja toinen menee Ruusukumpu blogiin. Voit itse kokeilla klikata. Käsittämätöntä 🤔

    VastaaPoista
  18. Kiitos sinulle sanoistasi ❤

    VastaaPoista
  19. Hyvä idea kierrättää vanhat hyväkuntoiset peitot vaikka patalapuiksi. Olet kätevä käsistäsi jos vielä lakanatkin osaat käyttää hyväksi! Harvalla on enää mankeli, itse olen sen vannoutunut käyttäjä. ��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä minä olen tällaisissa asioissa tarkka ja sitten toisissa en🤗😁
      Minulla on mankeli myös mökillä. Mikä on ihanampaa kuin mennä nukkumaan puhtaisiin ja sileisiin lakanoihin.
      Kiitos sinulle ❤

      Poista
  20. Erinomaista kierrätystä, sait lisäksi tarpeellisia juttuja vanhaa tuunaamalla!
    Olet taitava ja viitseliäs ja se on hyvä juttu!

    VastaaPoista
  21. Kiitos sinulle sanoistasi ❤

    VastaaPoista