torstai 22. helmikuuta 2024

Tomatin siemeniä .

Olen nyt harvinaisen täpinöissäni pitkästä aikaa se johtuu varmaan siemenistä mitä pitkään aikaan olen hypistellyt. 


Huone esikko 


Viime keväänä istutetut orvokit 


 Sain eilen  kirjekuoren mikä sisälsi tomaatin siemeniä  . Tänä vuonna en näitä kylvä mutta ensi vuonna ajattelin  . Sain nämä siemenien vaihdossa minä annoin useita perennojen siemeniä . Vielä niitä jäi ylitse  lilaa palloesikkoa esimerkki ihan älyttömästi samoin punahattua jne....ja ajattelin roiskaista niitä rinteeseen missä ei kasva juurikaan mitään .

Nyt minua kiinnostaa nämä tomaatin siemenet mitä niistä tulee ja kasvaa . Annoin vapaat kädet hänen valita kun itse en tiedä niistä mitään  .

Onko teillä kokemuksia mistään näistä ?

 Yellow Canary

Micro Dwart Lille Lise 

Mei Wei 

Sweet Orange Cherry 

Glossy Rose Blue .


Olisin onnellinen jos kertoisitte mitä lajeja olette istuttaneet...omat suosikit myös kasvihuone kurkusta . Joka vuosi ei kaikkia lajeja ole edes saatavilla voisin katsella rauhassa vaikka tänä vuonna lisää jotain  . Vaikka parhaat  on tainneet jo mennä .Nämähän säilyvät vuosia siksi otinkin vaihdossa tomaatin siemeniä kun hän näin ehdotti .

Keskuspenkin ritari 


Kiitos jo etukäteen  .

Mutta tällaista tällä kertaa  .

32 kommenttia:

  1. Ihana huone-esikko! Tähän aikaan vuodesta niitä on myynnissä ja itsekin niitä olen hypistellyt. Pari kertaa olen saanut niistä iloa moneksi vuodeksi, mutta sitten ne ovat johonkin kuolleet. Joskus olen poissa vähän liian pitkään kastelemasta, vaativat aika paljon vettä.
    En tiedä tomaattilajikkeistasi mitään, antaa viisaampien vastata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä esikko on viimevuotinen ja hyvässä hapessa nytkin mutta ei näin paljon tällä hetkellä kukintaa .
      Minä kastelen viikon välein kun käyn mökillä mutta on myös altakasteluruukuussa.
      Tomaatteja minäkin nyt alan opiskelemaan kasvattamaan . Toivottavasti saan paljon vinkkejä .❤️ .

      Poista
  2. Oi että onkin ihania sinisiä ja tuo esikko - kaunis! Tomaatteja olen paljon kasvattanut, Mei Wei kuuluu vakiokalustoon ja nuo ihanat huolettomat microdwarfit, jotka ovat satoisia ja viihtyvät ulkonakin, toki aikaisiakin ovat. Muista minulla ei olekaan kokemusta, paitsi noista kahdesta ja ovat suositeltavia.

    VastaaPoista
  3. Kiitos suosituksista minulle kun kaikki on niin uutta ❤️ .

    VastaaPoista
  4. Täällä Kreikassa tomaatteja kylvetään kasvihuoneisiin tammikuusta alkaen ja jopa maalis-huhtikuussa, säästä riippuen, ne istutetaan peltoon. Kurkut ostamme valmiita kasveja yleensä huhtikuussa. Kuvasi ovat täydellisiä, rakastan värejä! Kiitos postauksesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teillä on siellä ihana otollinen ilmasto .❤️ .

      Poista
  5. Tomaattiasioissa en osaa neuvoa, valitan. Mutta nuo kuvien kukintojen värit ovat aivan upeita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ollaan siis samalla tasolla tomaattien suhteen 😀 . Kiitos nämä on minulle mieleisiä värejä. ❤️ .

      Poista
  6. Oi hemaisevat violetit 💜 En ole kasvattanut tomaatteja mutta ostimme tänään ihania makeita terttutomaatteja Lidlistä 🍅

    VastaaPoista
  7. Kiitos ostaa on täälläkin pitänyt jos ensi vuonna saisi jotain kasvatettuakin .❤️ .

    VastaaPoista
  8. Kaunis tuo huone esikko. Kahtelin sitä eilen kaupassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tämä esikko on viimevuotinen ostos ja viihtyy mökin viileydessä .

      Poista
  9. Kiva, että sait tomaatin siemeniä. En tunne noita mainitsemiasi lajeja, erilaisia tomaatteja on niin valtavan paljon.

    VastaaPoista
  10. Kiva kun olet innostunut tomaateista. On kyllä nuo siniset kukkasi kauniita!
    Noita tomaattilajikkeita on kyllä niin paljon, ettei kaikista tiedä. Siemenet ovat myös kalliita. Näin parvekekasvattajana on ostin vain Tiny Timiä, jota viima kesänä ostin taimena. En ole vielä kylvänyt, mutta toivoa on, koska sain jo ostettua taimimultaa :))

    VastaaPoista
  11. Siniset kukat on kyllä ihania ja etenkin nämä tummat . Siemenet on kalliita joten olen tyytyväinen vaihtoon .
    Hyvä kun on jo taimimultaa se on paljon jo 😀 .

    VastaaPoista
  12. Valitettavasti minäkään en osaa sanoa noista tomaatilajikkeista yhtään mitään.

    VastaaPoista
  13. Mainitsemasi tomaatit ovat kaikki minulle tuntemattomia. Niitä kun riittää pilvin pimein. Kasvarisssani olen suosinut lähinnä kirsikkatomaatteja, jotka kypsyvät mukavasti ja tuottavat hyvän sadon: mm. Supersweet, Sungold, Gardeners Delight, Golden Sunrise, Yellow Pearshaped, Bumble Bee ja tänä keväänä uutena Vilma. Kasvihuonekurkuista kasvatan mm. La Diva, Sherpa, Cordoba ja Beth Alpha. Vielä ei ole kiirettä sen enempää tomaateilla kuin kurkuillakaan. Hyvin ehtii kylvää niitä maaliskuussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle kun kerroit omat suosikkisi tämä auttaa minua jatkossa valitsemaan monien joukosta .😀 .

      Poista
  14. Minullekin ihan vieraita lajikkeita. Kasvihuonekurkkuna olen tykännyt lajikkeista 'Bella' F1, 'Louisa' ja 'Passandra'.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle myös kun kerroit mitkä on suosikkejasi se auttaa minua kun lajikkeita on niin paljon .😀 .

      Poista
  15. Minä tuossa siunailin, miten paljon noita tomaattilajikkeita onkaan. Voi kun saisin vinguttua kasvihuoneen itselleni. Siellä kasvattaisin vain isoja tomaatteja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niitä on niin paljon ja siksi kyselen vähän kokemus tietoa . Minä olen monta vuotta halunnut kasvihuonetta ja toivottavasti nyt keväällä se nytkähtää käyntiin .😀 .

      Poista
  16. Laita edes yksi tomaatti isoon ruukkuun. Omat tomaatit ovat niin kertakaikkisen maukkaita.

    VastaaPoista
  17. Meinaatko näin? Pitää oikein vielä miettiä 😀 .

    VastaaPoista
  18. Hei Nila!
    Minä kylven yleensä vain kirsikkatomaatteja, olen harvoin onnistunut pihvitomaateilla.
    En tunne noita sinun mainitsemia. Yleensä kylven niitä jotka on maistunut hyvältä, ja tietenkin täytyy kokeilla vähän uusia myös. Tyttärellä on ollut paljon Micro Dwarf sekä pieniä pensastomaatteja, ne maistuu kaikki oikein hyvältä.
    Terveisin Marika

    VastaaPoista
  19. Kiitos sinulle kommentista toivottavasti minäkin onnistun aikanaan saamaan maukkaita tomaatteja .

    VastaaPoista
  20. Hyvät vaihtokaupat teit, tomaatin siemenet tosiaan säilyvät vuosikausia itämiskykyisinä ja noita ei taida olla ihan perusmyymälöissä juurikaan tarjolla. Minulle ei ole noista lajikkeista yksikään tuttu, mutta kokeilisin sinuna ehdottomasti kylvää pari Micro Dwarf Lille Lisen siementä ja kasvattaa niitä ruukuissa siinä teidän terassilla. Micro Dwarfit eivät kovin suuriksi kasva, joten ne on helppo nostaa kylmien kelien yllättäessä lasituksen sisälle. Saat pitkän aikaa niistä herkkusatoa ja pääset jo vähän opettelemaan tomaattien sielunelämää ennen kuin aloitat tositoimet kasvarissasi.

    VastaaPoista
  21. Minustakin kannattavaa vaihtoa molemmat hyötyvät .
    Ehkä minä tosiaan kylvään jotain mutta mukaan taas joutuu ottamaan kun mennään anoppia auttamaan .

    VastaaPoista