lauantai 17. helmikuuta 2024

Unohdetut ehkä ???? mutta ei kaikki niin keväiset .

 Kaivelin minäkin kuvien kuvetta mitkä olisi jäänyt julkaisematta  . Kai niitäkin on mutta kun en muista mitkä ja milloin . No ei kai sekään haittaa vaikka tulisi toistamiseen  . Ensimmäisenä kyselen olenko esitellyt viimeaikoina tätä kirjavalehtistä angervoa  . Minulla on tosin tämä ollut jo vuosia ja on varmaan näkynyt suurempana yksilönä ainakin .  Tai näitä oli useampiakin mutta olen hävittänyt suuret yksilöt  , tällä on valkoinen kukinto . Nyt minulla on enää kaksi onnetonta alkua  yhden annoin pois vaihtareina kesällä  . Tämän olen siirtänyt paikkaan A mitä en muista ja toisen paikkaan B mitä myöskään en muista . Ylläreitä odotettavissa .





Pallohortensiat tekevät meillä paljon sivukasvustoja mitä voisi irrotella erikseen ja istuttaa muualle  . No olen muutamia siirtänytkin ja antanut pois  . Istutin niiden reunalle ensin kaksi rotkolemmikin alkua yhden itseltäni ja yhden kesäisen vaihtarin  .


Sitten istutin vielä yhden vaihtarin lisää kun tuntuivat viihtyvän . Istutin vielä Siperian rotkolemmikin  mikä ei näy kuvassa koska oli vain pikkuinen alku ja sekin hävisi...kuoliko se nähdään keväällä  . No pitää pyytää uusi alku jos näin on päässyt käymään  .



Tässäkin on kaksi erillistä yksilöä mitkä voisi siirtää .




Kaikki kukat eivät kunnolla kukkineet ja eivät tehneet edes  siemeniä  kuten tämä katkero .

Mio hosta 
Nämä minun kuvat ei ole toukokuista kuvaamista mutta kesän vaihdokkeja nämä kuunliljat  .


Lemon lime hosta

Stiletto hosta  tai näin minulle sanottiin  .


Nyt taidetaan päästä toukokuun puolelle  .


Toukokuun 26 päivä ja imikät kukkivat pitkässä rivissä kilpaa angervojen kanssa  .



Näitä angervoja minä olen istuttanut useampaan kohtaan ja nämäkin on ollut noin kymmenen senttisiä kun olen ne alunperin anoppilasta tuonut  .Tässä suuren vaahteran alla ei ehkä ole niin mehevät oltavat kun ovat jääneet muita pienemmiksi  .




Toukokuun ensimmäisenä päivänä olen kuvannut joitakin istutuksia mitä minun ei pitänyt tänäkään vuonna tehdä  . Hakuropajun olen myös nostanut mökin keittiön pöytätasolle  ?? Toivottavasti on vielä kellarissa hengissä  pitääkin käydä kurkkaamassa nyt kun on hieman lämpimämpääkin ovia avata .


Toukokuun 15 päivä olen peittänyt harsolla pelakuut mitkä oli ulkona terassilla.  Aurinko paistoi niin voimakkaasti että kerkisivät jo punastua ennenkuin huomasin suojausta laittaa .. Harsojen reunat on lasiovien välissä kätevästi .... Hei tästä se kevät alkoi. 


Mutta tällaista tällä kertaa  .



16 kommenttia:

  1. Mikä kaunis paikka upeine kasveineen, mutta vaatii paljon hoitoa! Kaunista viikkoa!

    VastaaPoista
  2. Sinulla on kyllä monenlaisia lajeja ja kasveja, hieno juttu. Jotkut kasvit katoavat ja välillä ei edes muista, mikä on kadonnut (jos se ei ollut erityinen seurattava). Tuo hakuropaju aina vaan kiinnostaisi hankkia, vaikka sitä araksi sanotaan. Aiotko istuttaa sen maahan, vai talvetatko aina kellarissa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos en tiedä vielä Hakuropajun kohtalosta istutanko ulos vai mitä teen .Nyt kävin kellarissa ja hyvin on pärjännyt.

      Poista
  3. Hieno tuo kirjavalehtinen mesiangervo! Hauskaa tuo, että ovat paikoissa A ja B mutta mitkä ne sitten ovat :-D
    Vaihtaminen on kiva tapa saada lisää kasveja puutarhaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai se on mesiangervo mielenkiintoista .
      Juu minä taidan tulla vanhaksi mutta onneksi aakkoset on olemassa 😀 .
      Vaihtareita teemme vielä .

      Poista
  4. En tiennytkään, että mesiangervoa on kirjavalehtisenä. On kaunis. edellisestä postauksesta sain hyvän vinkin miten kauniilta näyttää yhdessä valkoinen helmililja ja pikkusydän, kiitos vinkistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkempi tieto , mesiangervo oli kiva tieto ..Pikkusydän on vaan niin ihana etenkin näin keväällä. Juu kiitos vaan minäkin ihastuin tähän yhdistelmään mikä sattumalta tuli tehtyä .

      Poista
  5. Kevättä alkaa kaivata kun katselee kauniita kuviasi 🌿
    Kuunliljojen rivi on aivan ihastuttava 💚

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kevät jotenkin tuntuu jo . Olimme mökillä ja tintit ja muut on aloittanut konsertin .

      Poista
  6. Niin oli ihana ihastella vihreyden kauneutta,
    kesä kaipuu iski💚
    Teillä on kuin paratiisi kaikkien upeiden kukkien ja pensaiden ympäröimänä.

    VastaaPoista
  7. Siellähän niitä hortensioitakin oli, on ne kauniita. Sinulla on valtavasti kaikenlaista ihanaa ja iso puutarha!

    VastaaPoista
  8. Pitäisi itsekin kyllä tehdä tuota hortensioiden jakamista.
    Toivottavasti hakuropajusi voi hyvin edelleen kellarissa sillä se on todella kaunis. Omani kuoli parin vuoden jälkeen istutuksesta puutarhaan.

    VastaaPoista
  9. Meillä on tosiaan monia erillisia alkuja hortensioilla joten pitäisi tehdä jotain 😀 ,
    Kävin kellarissa ja hyvin siellä voidaan . Päätöstä ei ole vielä suuntaan eikä toiseen miten jatkossa .

    VastaaPoista