tiistai 4. kesäkuuta 2024

Uusia perennoja esiteltäväksi .



No uusilla tarkoitan että vielä ei ole kuvia täällä ollut  .

Mökillä on tullut nyt vietettyä paljon aikaa ja vieläkään penkit eivät ole kaikki kitketty 

 Minä olen kasvattanut tämän  soikkoratamon siemenistä minusta tässä on kiva kukinto näitä minulla on kaksi pehkoa.  Toinen pehko on sen verran iso että sitä voisi jakaa tarvittaessa  .

Soikkoratamo

Tämän Nonna kellukan sain viime vuonna vaihdossa....kellukat viehättää niitä voisi olla useampia erilaisia lajeja  . Yksi toinen minulla on tumma oranssi sen ole saanut anopilta  . Se on ilmeisesti väärässä paikassa kun kutistunut murto osaan  .

Nonna

Tämän iiriksen jaoin kolmeen osaan muutamia vuosia sitten , on ostettu Tÿristä  .

Tämän vaalean keltaisen kulleron ostin edellisenä vuonna ja nyt on jo kivan kokoinen . Tämä kukkii näköjään vähän myöhemmin kuin se perinteinen mitä minulla on myös  .


Amerikanvuokko pudottaa jo terälehtiään tämän olen kasvattanut myös siemenestä näitä löytyy muutamia pehkoja . Punaista löytyy myös pari pikkupehkoa ne olen saanut  .
Amerikanvuokko 

rönsyleimu

Ylimmäisen rönsyleimun olen saanut vaihdossa ja alimmaisen anopilta . Näitä aion siirtää kokeeksi myös muualle..pitkään penkkiin aluskasvillisuudeksi . Aina voi kokeilla kun ei ole väliä tappioista .

rönsyleimu .

Ostin muutamia perennoja yksi on tämä tähkä esikko sen ajattelin jakaa.  On tällä hetkellä saavissa niin saa paremmin irti toisistaan  kun alan istutus puuhiin  .


Viimeisenä on vähän erikoisempaa helmililjaa . Niitä toivon levittäytyvän lisää   .Tämän nimi jossain siinä lapussa mitä en tiedä mihin sen laitoin .


Mutta tällaista tällä kertaa  .

29 kommenttia:

  1. Kauniita kukkia, monet sellaisia luonnonkukkamaisen keveitä. Kellukat ovat ihania, mutta kärsivät kuivuudesta. Minullakin osa aika näivettyneitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kellukoihin olen hurahtanut ja kuivuuteen se toinen tulikellukka meinasi kuolla nyt vähän parempi .

      Poista
  2. Iirikset on kautta aikain olleet lemppari perennoitani, niin kaunis! Osaa noista esittelemistäsi perennoista en ole koskaan kuullutkaan, Soikkoratamo? Minulla on tavallinen tulikellukka, kauniita on senkin kukkaset!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos iirikset on minunkin mielikukkia ja niitä on. Minulle tulee myös vastaan sellaisia mistä en ole kuullutkaan ja se on mukavaa . Maailma on kukkia tulvillaan . Juurikin tulikellukka oranssi minulla onkin mutta vähän huonossa kunnossa tällä hetkellä .

      Poista
  3. Hei Nila!
    Oli oikein kivat erikoiset kasvit. Tuo Amerikan vuokko on oikein hieno. Ostin viime vuonna kellukan Mai Tai, se näyttää vähän väsyneeltä , vaikka saa vettä. Minä jaoin monta Iiristä muutama vuosi sitten, valitettavasti ne ei ole kukkineet sen jälkeen. Minun tarvii varmaan ne siirtää toiseen paikkaan. Oikein kaunis sinun sininen Iiris.
    Terveisin Marika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mai Tai kellukkaa minäkin olen metsästänyt pitkään.
      Iirikset pitää auringosta minäkin siirsin niitä pois kahteen eri paikkaan kun muut alkoi niitä varjostamaan liikaa . Pitivät vuoden tauon nyt näkyy jo kukintaa .
      Iiriksiä on todella monia erilaisia tämä on yksi Virosta ostettu .

      Poista
  4. Paljon uusia hienoja kasveja. Soikkoratamosta kuulin ensi kertaa. Helmililja on varmaan Muscari armeniacum, Fantasy Creation. Satuin itse ostamaan niitä viimesyksynä. Aika kivoja olivat. Toinen ryhmä oli punalehtisen happomarjan juurella ja toinen tummalehtisen maksaruohon vierellä. Värit sopivat hyvin.
    -Mummopuutarhuri

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uusia kasveja putkahtaa myös minulle välillä ja se on kivaa.
      Kiva kun muistit tuon helmililjan nimen minulla on jossain kyllä sen lappu .

      Poista
  5. Hauskoja, vähän erilaisia kasveja. Tykkään kellukoista paljon. Nonna kukkii tänä vuonna muutamalla kukalla, kun taas MaiTai on oikea pehko.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos voisin pienen alun ottaa tota Mai Taita jos sinulta liikenee kun seuraavan kerran nähdään . Kun juuret pesee kunnolla niin ei kotilo vaaraa ole . Muutamia kotiloita olen nähnyt niitä on voinut tulla vaikka mullan mukana . Jotain takaisin myös sitten .😄 .

      Poista
    2. Otan jossain välissä Mai Taista sinulle alun. Se on runsastunut sen verran, että raaskii jo vähän verottaa.

      Poista
    3. Kiitos katso sinäkin nyt sillä silmällä mitä haluaisit 😄 . Niitä mitä on runsaasti valitse vapaasti .

      Poista
  6. Ihanuus miten kauniita ja sellaisia uutuuksia minullekin.
    Kaunista ja värikästä kesän kukkaloistoa.
    On tämä vaan niin parasta aikaa, nautitaan kesästä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos minulle tuli neljäkymmentä uutta tuttavuutta viime vuonna...tein niin paljon vaihtareita .
      Kiitos samoin .

      Poista
  7. Kauniita kukkia🌸🌼🌺🌷🪻

    VastaaPoista
  8. Kellukat ovat olleet viime vuosina ihan uudessa huudossa eikä suotta. Tähkäesikko hävisi minulta heti ensimmäisenä talvena.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kellukoihin minäkin ihastuin . Tulikellukka tosin on ollut minulla vuosia .
      Minulla on myös ollut joskus tähkäesikko kotona ja se hävisi myös . Täällä kotona on tosin savinen maa mikä varmaan auttoi asiaa . Mökillä on taas hiekkainen enemmän voi viihtyäkin? Kokeillaan nyt kumminkin .

      Poista
  9. Tässä oli minulle monta uutta kasvia. Toivottavasti viihtyvät hyvin.

    VastaaPoista
  10. Uusia tulee aina välillä itselle myös vastaan ja kiva juttu .
    Kiitos sinulle .

    VastaaPoista
  11. Minun silmiini siinä kukkii kaikenlaisia harvinaisuuksia, kun en kukkia tunnista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mikä sen mukavampaa kun kaikki on uutta katseltavaa .

      Poista
  12. Tuo soikkoratamo näyttää tosi kivalta ja tietysti kaikki muutkin esittelemäsi perennat. 😊

    VastaaPoista
  13. Kiitos juu minustakin kukinto poikkeaa tavallisista ja lehdet on myös jänniä malliltaan . Minä ajattelin hieman jakaa tätä ehkä syksyllä kun muuten ei leviä . Leikkaan tietenkin kukkavanat kun olen ottanut siemenet se varmaan myös on syy ettei leviä .
    Kiitos .

    VastaaPoista
  14. Ai jai mitä ihania uutuuksia!

    VastaaPoista
  15. Kaikenlaista kaunista sinulta löytyykin. Tuo alimman kuvan helmililja taitaa olla 'Fantasy Creation'. Sitä on minullakin. Ei näytä olevan yhtä kestävää kuin tavallinen helmililja tai sitten se viime kesän ja syksyn märkyys häiritsivät senkin sipuleita. Tähkäesikko olisi kaunis. En saanut sitä menestymään täällä. Toivottavasti on sinulla pitkäikäisempi tuttavuus.

    VastaaPoista
  16. Jotain uutta on vielä istuttamatta ja uusia vaihtareita pitää hakea huomenna. Toivottavasti saan tähkäesikon viihtymään .

    VastaaPoista
  17. Olen lähes ihastuksesta mykistynyt katsellessani puutarhasi ihanuuksia.

    VastaaPoista