maanantai 3. heinäkuuta 2023

Kaikille pitäisi antaa mahdollisuus ?

 

Tämä keltainen päivänlilja on noussut  itsepäisesti paksun pressun ja lautojen välistä  . Pressu on alkanut hapertua kuten myös rikkaruohoistakin näkyy  . Minulla on tätä liljaa  ennestäänkin paljon mutta tälle pitää antaa mahdollisuus  , minun mielestäni on ponnekkaasti tuonut kukankin juuri sille puolelle mistä kuljen puutarhaan  🤔 .



Tässä alemmassa kuvassa 7 . 6  otetussa siitä ei minusta näy vielä mitään  . Olen kuvannut silloin lumipalloheiden kukintaa kauempaa . Ylemmän olen ottanut  24  .6 .


Samoin tämä lilja majakka penkissä ihmetyttää kun en ole sitä ennen huomannut kuin nyt  , olkoon ja kasvakoon rauhassa  . Tämä on mukava piristys lisääntyessään tässä toisessa pionipenkissä .




Samoin keskuspenkissä alkoi kukkimaan samanlainen lilja mikä lienee  . Tätäkään en ole istuttanut enkä muista tätäkään nähneeni ennen  . Onkohan minulla muisti mennyt  ? Pitää katsoa viime vuoden kuvia ihan uteliaisuutta  .



Minäkin saan kohta mahdollisuuden pestä astiat koneessa  . Olen tiskanut viimeiset yhdeksän vuotta käsin ja  lämmittänyt veden keittimellä , paitsi kun saimme kuuman veden pari vuotta sitten sekin oli luksusta  . Nyt olen tiskanut ulkona miehen remonttipukilla ja sekin on ollut vaihteeksi mukavaa ja pakollistakin kun keittiötä ei ole enää .

Mutta tällaista tällä kertaa ❤️


28 kommenttia:

  1. Kivoja tuollaiset yllättävät ja sitkeät kasvit. Tiskaamisesta; eikös käsintiskaamisessa ole jotain rauhoittavaa, jotain mindfulnes-tyyppistä?!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kasvit joskus yllättää . Minä olen kyllä saanut tarpeeksi käsi tiskauksesta kun porukkaa kuitenkin käy .🤢

      Poista
  2. Melkoisen yritteliäs päivänlilja ja onhan sille annettava mahdollisuus :). Minäkin hämmästelin yhtä liljaa, joka itselleni nousi muutama vuosi istuttamisen jälkeen, sillä ainakaan kahteen vuoteen en ole kyseiselle alueelle laittanut mitään sipuleja - ennen ei ole kukkinut, mutta oikein kaunis on.
    Hienoa, että kohta saat pesukoneen, onhan siitä suuri apu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajattelin että menee muiden joukossa tämä lilja kunhan saan nostetuksi .
      Pesukone on enemmän kuin tarpeen ja tietysti hella koska sitäkään minulla ei nyt ole .

      Poista
  3. Hei Nila!
    Minulla on ruotsalainen nimi Krollilja, yritin kääntää suomeksi. Google antoi sen nimeksi Kihara Lilja,,,Haha Latinalaisen nimen kautta Lilium Martagon sain sen oikean suomenkielisen nimen , eli Varjolilja. Se on oikein kaunis, minulla on saman värinen, oli myös valkoinen mutta sitä en ole tänä vuonna nähnyt.
    Eikö ole aika ihanaa tiskata ulkona, mutta tietenkin on kiva saada uusi keittio.
    Hyvää uutta viikkoa /Terveisin Marika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varjoliljaa minulla on mökillä mutta miksi on minusta eri näköinen? Tiskaaminen kyllästyttää jo näiden vuosien jälkeen todella paljon . Olen ollut nyt myös ilman hellaa .Joten keittiö on kuin pieni lottovoitto .
      Kiitos samoin sinulle .

      Poista
  4. Kauniita liljoja... ne ovat niin siroja.
    Siitä tulee juhlat, kun voi pestä astiat astianpesukoneessa... sitä on mukava odottaa.
    Terveisiä sinulle. Viola

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liljat tuovat myös korkeutta istutuksiin saavat kasvaa rauhassa .
      Koko keittiön saaminen säilytystiloineen on yhtä juhlaa .

      Poista
  5. Kyllä noin kauniille liljoille pitää ehdottomasti antaa mahdollisuus.
    Minä nautin aina mökillä ollessa ulkona tiskaamisesta. Yhdistyy sekä huvi, että hyöty.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä linjojen suhteen mutta tiskaamisen suhteen en . Olen tiskanut todella monta vuotta täällä käsin ja se on alkanut kyllästyttää todella paljon . Meillä käy jonkinverran yövieraita ja siihen menee aamusta aikaisin liian kauan aikaa . En pidä kertakäyttöastioista mutta nyt juhannuksesta asti olemme käyttäneet niitä jonkinverran .

      Poista
  6. Keittiörempan alettua meillä tiskasin kylpyhuoneessa jonkin aikaa ja suorastaan nautin "retkitunnelmasta", mutta oli niin hienoa ja ylellistä kun saatiin tiskikone asennetuksi takaisin. Vanhempieni mökillä aikanaan rakastin tiskata ulkona helteillä käsin. Teillä on toimivan näköinen tiskipukki. 🙂

    Kauniita liljoja on luonto sinulle lahjoittanut. Ihanaa että annat niiden kukkia. 💛💗

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen tiskanut niin monta vuotta täällä käsin että en kaipaa sitä lainkaan . Saa heti paikat siisteiksi ja voi keskittyä muuhun kun sitä muutakin on niin paljon .
      Tiskipukki on vuosia vanha se oli täällä jonkinlaisena tampaustelineenä kun tänne tultiin . Mies tekaisi siitä tämän näköisen. Se on toiminut maalaus telineenä ja työtasona ja tiskipöytänä . Harvat palvelevat näin monipuolisesti kaupasta ostetutkaan .

      Poista
  7. Sitkeetä sissiä. Varjolilijat o vanhoja maatiaas/perinne? kasvia. Varmahan on erellisillä asukkahilla ollu, ny o saanu paremmat mullat. Siämenistä kestää kauvan kehittyä kukkiviksi yksilööksi. Mäki oon siirtäny jo kauvan sitte varijolilijat pohojoospenkistä, mutta ny siinä kukkii yksittääsiä lilijoja montaki.
    Ohan tuallaasen käsintiskausputken jäläkihin ihanaa saara tiskikone.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on täällä mökillä varjoliljaa mutta minusta nämä
      näyttää erilaisilta .....tai no en ole varma kun yksikään muu ei kuki niin ei ole mihin vertaa .
      Tiskaus kiintiö alkaa olla täysi.

      Poista
  8. Kauniita liljoja, annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan :) Minulla nousi pation lautojen välistä kaunis, mutta myrkyllinen sormustinkukka :)
    Ihanaa viikkoa sinulle Nila <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos olen minä kyllä kitkenyt useita kompostiin jos antaisin kaikkien kukkia minulla olisi aivan liikaa jotakin lajia .😃 .
      Sormustinkukkaa en ole halunnut pihalle juurikin sen levinnäisuuden takia kaunis se on kuitenkin .
      Kiitos samoin sinulle .

      Poista
  9. Vaaleanpunaiset ovat varjoliljaa, niiden siemen on voinut tulla toisen kasvin mukana ja lähteneet siitä kasvuun. Tykkään varjoliljoista todella paljon, kestäviä ja kasvavat monenlaisessa maassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on hyvinkin mahdollista että siemen on siirtynyt jonkun mukana paikalleen . Varjoliljaa on täällä mutta ei kuki joten en voi verrata ja näytti jotenkin erilaiselta .

      Poista
  10. Liljat joskus yllättävät positiivisesti kylväytymällä ja kasvamalla ensin pienenä piilossa kunnes yhtäkkiä alkaakin näkyä kukkavarsia. Tiskikone varmasti tulee helpottamaan arkea, jääpä sitten aikaa enemmän vaikka puutarhalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukulaisia linjoja ei minulla juurikaan ole.
      Tiskikone on enemmänkin kuin tervetullut .Todella voisin luetella lukemattomia asioita mitä tekisin mieluummin 😀

      Poista
  11. Totta, kaikki ansaitsevat mahdollisuuden!!
    Kun väkeä on enemmän, niin on ihan oikeus ja kohtuus, että saat "APUA" tiskiurakkaan...
    Meidän "mökillä" =pakuelossa max. kolmen tiskit on jotenkin ihania hoidettavia, mutta ymmärrän... Kesänautintojen jatkoa teille!

    VastaaPoista
  12. Me asumme mökillä noin puoli vuotta ainakin yhteensä ja olen kyllästynyt joka päivä tiskaamaan käsin . Johtuu varmaan siitä että teen erilaisia ruokia ja salaatteja joka päivä . Kohta vuosien tiskikone lopettaa toimintansa .

    VastaaPoista
  13. Varjoliljaa minäkin olisin ehdottanut tuon punaisen liljan lajiksi. Marhanlilja on kai melko samannäköinen. Jos sitä ei ole ennen näkynyt, niin kukkapenkkiisi on jostain tullut siemen tai ihan pieni sipuli, joka on siellä vain odotellut sopivaa hetkeä yllättää kukilla. Oikein mukava yllätys.
    Käsin tiskaaminen on suunnilleen tympein mahdollinen keittiöpuuha. Kyllä olin niin onnellinen, kun muutaman vuoden käsintiskaamisen jälkeen muutimme sellaiseen asuntoon, johon sai tiskikoneen. Ja silloin asuimme vielä isännän kanssa kaksin! Ei tulisi mitään, jos pitäisi edelleen tiskata kaikki käsin.

    VastaaPoista
  14. Kyllä se tiskaaminen alkaa tympiä kun sitä tekee vuosia . Eilen kävimme ostamassa koneen ja pian se asennetaan toimimaan .

    VastaaPoista
  15. Monesti mietin, että on niin hassua, kun kasvit kasvavat itse mitä kummallisimmissa paikoissa ja välillä, kun itse yrittää kasvattaa hyvissä kasvuolosuhteissa (mukamaskin), ei onnistu ei sitten millään.

    VastaaPoista
  16. Juurikin näin ja siksi tuntui että tämä ansaitsee tulla esille muualla 😀

    VastaaPoista